Saturday The 14th

Nej, jag har INTE skrivit fel, det finns verkligen en film som heter så här...och ja, den driver (bland annat) med Friday The 13th filmerna.

En snubbe ärver en (grymt) nergången kåk (som lustigt nog ligger på Elm Street) och flyttar väldigt snart in med sin familj där. Strax efter att dom flyttat in (ja, typ, samma kväll dom flyttat in) hittar pojken i familjen (som för övrigt ser helt tappad bakom skottkärran) en bok som heter The Book Of Evil, som berättar om att Fredagen den 13de är hemsk, men Lördagen den 14de är ännu värre! Iaf, när pojken bläddrar vidare i boken släpper han lös monster ur boken. Ett antal underliga händelser sker och boken försvinner väldigt snart spårlöst. Ganska snart efteråt tillkallas en skadedjursutrotare till huset (som visar sig vara något helt annat).

Den här filmen är...snurrig. Det är en parodi, som dom flesta troligtvis redan begripit. Jag tyckte om den, ganska mycket...eller nåt, lite osäker på det. Från och till kändes filmen riktigt underhållande och jag höll på att skratta mig harmynt (nästintill iaf), och ibland kändes den ganska seg och jag pausade flertalet gånger för att springa och göra diverse saker.

Effekterna ska vi inte ens snacka om. Jag tror inte dom hade världens största budget till den här filmen...eller så klantade dom till det big time med effekterna. Effekterna är, i dagens läge, rena skämtet. Flertalet av effekterna satt jag och gapskrattade åt för dom var rent av löjliga. T ex är det ett flertalet scener där fladdermöss är involverade...samtliga fladdermöss såg ut som leksaker. Förvandlingsscenerna med Dracula (yes, även han är med här!) och hans brud var störtlöjliga bland annat pga att dom började, eh..vicka (???) på häcken när dom skulle förvandla sig (?!).

Ah, yes.. det var om effekterna. Skådespelarinsattserna då? Ja, vad kan man förvänta sig av en B-parodirulle som det här? Jag hade inga större förhoppningar, men flertalet av skådisarna var riktigt underhållande att se.

Filmen delar även ut ett antal kängor till diverse filmer; Friday The 13th filmerna, A Nightmare On Elm Street, Jaws, Swamp Thing etc. Flertalet skämt gapskrattade jag åt, flertalet flinade jag åt och resten satt jag och funderade om det var ett skämt eller om det inte var det...vissa av skämten är lite knepiga att begripa, ja.

Kort och gott då? Jo, filmen är helt klart godkänd, även om den kunde varit lite mindre seg då och då..men den är helt klart underhållande.

Eh...ja. Mycket nöje!

http://www.imdb.com/title/tt0083033/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0