Talvisota

November, 1939. Sovjetunionen går till anfall mot Finland och det så kallade "Vinerkriget" utbryter. Finnarna är dåligt utrustade, men lyckas hålla den aggressiva motståndaren på avstånd. Genom filmen får vi följa en pluton finska soldater - varav två av dem är bröder - som försöker att hålla tillbaka fienden från deras fosterland.

Talvisota (släppt under titeln Vinterkriget i Sverige) börjar otroligt långsamt och under den första timmen (av tre) satt jag och oroade mig över att filmen skulle fortsätta i samma stuk - vilket den lyckligtvis inte gjorde. De resterande två timmarna av filmen utspelar sig mer eller mindre under strider mellan finnarna och ryssarna. Och visst är det spännande, gripande och rätt starkt emellanåt också för den delen, men Talvisota är inte en av de starkaste - eller ens bästa - krigsfilmer jag har sett.

På fodralet pryder kommentarer så som "Bland de starkaste krigsscener jag sett" (Expressen) och "Så mycket närmare krigshelvetet kan man inte komma" (Arbetet) - men nä. Jag är inte lika imponerad som journalisterna på dessa blaskor uppenbarligen var.

Den första timmen var så tråkig, utdragen och långsam att jag började snegla till och från på klockan. De resterande två timmarna innehåller visserligen en hel del explosioner, skottlossning, folk som dör.. ja, rent utsagt; krig. Men på något sätt övertygar inte filmen mig fullt ut. Finnarna påminner till och från allt för mycket om amerikanerna när de kör med sitt macho bullshit och "America! Fuck yeah!" och det hela mynnar ut i ren patriotism. Det jag vill ha sagt är; finnarna är de goda, smarta och modiga medans ryssarna är de elaka, korkade och fega.. ungefär.

Ett annat fel filmen lider av är att handlingen och händelseförloppet i filmen slängs fram och tillbaka stundtals. Personer får permission, åker hem och i sekvensen efter är de tillbaka vid fronten. Det är inte så svårt att hänga med i det hela, men det är ett jävla hattande stundtals.

Hade de redigerat ner den första timmen till runt en halvtimme, kunnat låta bli att slänga runt handlingen och scenerna i filmen samt gjort karaktärerna lite mer realistiska och faktiskt försökt hålla sig ifrån Hollywood-klichéerna.. så hade jag nog rekommenderat filmen. Krigsscenerna är bra, snyggt gjorda och filmen i sig är välspelad, men nej. De goda sidorna väger inte upp de dåliga, tyvärr.

Sevärd - tack vare krigssekvenserna. Den första timmen kan man spola förbi.

http://www.imdb.com/title/tt0098437/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0