Cube

Sex stycken främlingar vaknar upp och upptäcker att de blivit inlåsta i ett märkligt rum som försetts med dörrar på samtliga sex sidor. Det visar sig emellertid att detta rum enbart är ett av många som sitter ihop i en gigantisk konstruktion. Varje dörr leder till ett nytt rum som är identiskt med det förra, så när som på dess färg.. och att många av rummen innehåller dödliga fällor. Främlingarna gör sitt yttersta för att försöka hitta ut ur konstruktionen, vilket är lättare sagt än gjort...

Jag har inte sett den här filmen på många, många år och bestämde mig alltså nu för att se om den igen - och dess uppföljare och prequel. Och filmen står sig fortfarande väldigt bra även om den har 13 år på nacken och att det luktar lågbudget om den lång väg.

Jag har varken något speciellt att klaga över på filmen eller speciellt mycket att ens skriva om filmen. Det är en bra film med ett väldigt underligt slut som egentligen inte förklarar någonting för tittaren - man lämnas som ett frågetecken, mer eller mindre. Filmen bjuder både på spänning, skådespelare som kan agera (även om jag inte sett någon av dem i någon annan film, vad jag vet iaf) och ett riktigt bisarrt manus, vilket förnöjer.

Cube kanske är överskattad - vad vet jag - men jag gillar den fortfarande. Och rätta mig om jag har fel, men idéen bakom Saw filmerna påminner lite grann om Cube's idé.. inte sant?

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0123755/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0