Zhi fa xian feng (aka Righting Wrongs)

Efter att ett nyckelvittne och hela hans familj blivit utplånade samt att hans mentor blivit mördad tar advokaten Jason Chan (Biao Yuen) lagen i egna händer för att leta reda på boven som står bakom alltihop. Samtidigt blir Cindy Si (Cynthia Rothrock) satt på fallet att leta reda på Chan - utan att vara medveten om vad Chan sysslar med.

Jag har alltid haft svårt för martial arts rullar, även om det är en del pang pang med i bilden också. Men Zhi fa xian feng - aka Righting Wrongs eller Above The Law - var en rätt hygglig slå-folk-på-käften-film. Den innehåller givetvis de obligatoriska biljakterna, skottlossningarna, slagsmålen osv. för att kunna klassas som en sevärd actionrulle av typ B och stuntmännen/kvinnorna måste ha slagit sig något fruktansvärt under inspelningen. Vi snackar inte om dyra Hollywood-rullar där det ser ut som att de slår på varandra, utan här sopar verkligen skådisarna på varandra på riktigt och ord som "Aj!" och "Åh fy fan!" kunde höras från H's soffa under visningen av den här filmen.

Actionsekvenserna var hyggligt gjorda och filmen underhöll alldeles utmärkt. Slutet var - som H sa till mig - mycket bra och lämnade mig som ett frågetecken med ett leende på läpparna. Det enda jag kan tänka mig att gagga över är vissa sekvenser mellan actionsekvenserna som var otroligt utdragna och rätt.. tråkiga rent utsagt.

Filmen i helhet är klart sevärd. Detta behöver givetvis inte innebära att jag kommer att se om den inom en snar framtid - eller ens överhuvudtaget - men filmen underhöll för stunden och jag blev nöjd med vad jag fick titta på.

Läs gärna Helt Perfekt's recension av filmen med.

http://www.imdb.com/title/tt0094374/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0