Terkel I Knibe

Terkel är en halvmobbad sjätteklassare vars liv förändras drastiskt efter att - för att slippa själv bli mobbad - stämmer in i mobbningen av klassens hackkyckling Dorit, vilket ger ödesdigra konsekvenser. Plötsligt är det inte bara hans irriterande lillasyster Rita och hans alkoholiserade morbror Stewart han måste ta itu med, utan också mystiska dödshot. Den enda som verkar kunna hjälpa Terkel är den nya lärarvikarien Gunnar - en ung, stilig och idealistisk man - som klassen snabbt fattar tycke om. Men ingenting är vad det verkar vara...

Tycka vad man vill om animeringarna i den danska Terkel I Knibe - mer känd som Torkel I Knipa i Sverige - humorn är det iaf inget fel på. Jag kan den här filmen mer eller mindre innan och utan och tycker fortfarande det är en väldigt rolig film (även om jag kanske inte tycker den är lika kul som första gången jag såg den, då jag i princip låg och vred mig i smärtor tack vare gapskratt).

Våran egen Felix Herngren gör en klockren insats som samtliga svenska röster (jag har inte orkat titta på filmen med originalspråk) i filmen och framkallar rejäla gapskratt titt som tätt (speciellt i sekvenserna med morbror Stewart, som faktiskt får mig att börja gapskratta av bara tanken på dem).

Filmen innehåller både humor, våld, svordomar och några enstaka sånger (vissa av dem är sämre än de andra) och påvisar lite grann om hur det är att vara ung och mobbad i skolan - i en rätt vriden bild, så att säga. Barnvänligt är det hur som haver inte.

Slutord; se den.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0386820/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0