Enter The Dragon

En byrå rekryterar Lee (Bruce Lee), en shaolin munk som besitter martial arts kunskaper, för att medverka i en turnering, arrangerad av den f.d shaolin munken Han (Kien Shih), och undersöka om deras misstankar om att det finns opium på ön och om Han pysslar med slavhandel stämmer. Samtidigt beger sig Roper (John Saxon) och hans gamla militärpolare Williams (Jim Kelly) också till turneringen, tack vare olika problem de har. Väl på ön måste de tre slåss för sina liv för att ta sig igenom turneringen.

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen; jag har svårt för martial arts filmer. Enter The Dragon är verkligen inget undantag även om det är en "klassiker" och Bruce Lee's sista film - om man bortser ifrån de sekvenser Lee hann göra innan hans bortgång till Game Of Death (kika gärna på Cinemassacre's videorecension av den). Jag fortsätter med att citera från Helt Perfekt's recension av Goodbye Bruce Lee: His Last Game Of Death; "Bruce Lee dog ju som bekant under inspelningen av filmen Game Of Death, och Bruce Li anlitas för att spela in de scener som saknas för att göra färdigt filmen. I verkligheten så var det Tai Chung Kim och Yuen Biao som togs in för att göra det, och slutresultatet är en ganska hiskelig soppa.". Första delen av filmen är låååångsam. Utöver långsamma och utdragna dialoger får vi ett par hyfsat intressanta slagsmålsscener. Halvvägs igenom filmen - ungefär då jag började tappa hoppet om att filmen faktiskt skulle bli intressant - började det hela röra på sig något så när ordentligt och slagsmålsscenerna kom tätare inpå varandra, vilket förnöjde och underhöll hyfsat bra.

Men även om andra delen av filmen förnöjde, så kan jag inte direkt påstå att jag har förståelse för varför den här filmen klassas som en klassiker. Det finns ju betydligt våldsammare och mer underhållande martial arts filmer än den här - och många av dem är inte klassade som klassiker.

Hur som helst; Enter The Dragon är en hyfsad film, men ingenting man behöver springa benen av sig för. Jag skulle till och med kunna gå så långt och säga att den är rent av överskattad... för SÅ många och underhållande slagsmålsscener var det ju faktiskt inte.

http://www.imdb.com/title/tt0070034/

Kommentarer
Postat av: Henriko

Man måste sätta filmen i perspektiv. 1973 var kungfu-filmen fortfarande relativt ny. Före 1970 hade det i stort sett inte gjorts en enda renodlad kungfu-film, och när Bruce Lee började göra sina filmer så var det verkligen något helt nytt. Man var van att göra mer traditionellt "chinese opera"-liknande teaterföreställningar som mer liknar dansuppvisningar än något annat. Enter The Dragon är dessutom den allra första riktiga amerikanska kungfu-produktionen. Att jämföra en kungfu-film från 1973 med vad som kom sen är som att jämföra enkelheten hos en gammal Kraftwerk-skiva med en nyproducerad och mer komplicerad produktion. Det är inte så imponerande, men det är fortfarande mysigt att lyssna på. Dessutom blandar du ihop det, Bruce Li var inte med i "Game of Death". "Goodbye Bruce Lee: His Last Game Of Death" en helt annan film. Tai Chung Kim och Yuen Biao var som sagt med i Game of Death.

2010-04-27 @ 07:51:32
URL: http://glob.heltperfekt.com
Postat av: Vahetere...orka?

Javisst är det väl som du har skrivit, men samtidigt så nämde jag att (som jag har skrivit flertalet gånger innan) jag har väldigt svårt för martial arts filmer. Det är ytterst få som har fallit mig i smaken och de som faktiskt gjort det har haft något extra.. av någon anledning. Jag vet inte. Recensionen är redigerad (med en utökning av citatet från din recension) och jag tackar för rättelsen.

2010-04-27 @ 23:16:08
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0