Fight Club

Jag tror inte Fight Club behöver någon närmare presentation egentligen och att skriva en recension av filmen är nog ganska onödigt i dagens läge, men vad fan.. jag har hur som helst sett om filmjäveln igen nu efter ett par år. Och den är fortfarande lika kick ass som första gången jag såg den.

För er som inte sett den: Edward Norton spelar en ensam medelåldersman med insomnia. Han försöker att ordna till sina sömnproblem på olika sätt med resultatet att han lyckas få lite sömn. Men hans tillstånd vrids tillbaka till ursprungspunkt då han möter den unga kvinnan Marla (spelad av Helena Bonham Carter). När han senare är ute och reser i jobbärenden stöter han på den underlige unge tvålförsäljaren Tyler (spelad av Brad Pitt) och efter en kort konversation blir de snabbt goda vänner. Tillsammans bygger de upp en ny klubb för män som vill ha utlopp för sina innersta aggressioner, som blir en ny sorts terapi för förtryckta män - Fight Club. Deras slagsmålsmatcher och harmlösa sattyg börjar emellertid att spåra ur allt eftersom tiden går.

Både Edward Norton och Brad Pitt är lysande i huvudrollerna. Helena Bonham Carter's karaktär har även en viktig del i storyn. Utöver dessa ser vi även exempelvis Meat Loaf som f.d steroidanvändande kroppsbyggare med mansbröst och Zach Grenier som Norton's grinpitt till chef.

Fight Club är en jävligt smart - för att inte tala om våldsam - film och har en rejäl twist mot slutet av filmen som troligtvis fick många att lyfta på ögonbrynen högt. Twistkonceptet har vi emellertid sett många, många, många gånger efteråt och det är en ganska vanligt förekommande sak i dagens filmer.

Kortfattat är bra har jag hört och jag hade tänkt vara det med Fight Club. Har man inte sett den tycker jag man kan sluta läsa och pallra sig iväg till närmaste videobutik och införskaffa filmen.. eller rent av ladda ner den. Vem bryr sig? Hur som haver.. Fight Club står sig satbra fortfarande och det lär den göra nästa gång jag ser den med.. och säkerligen den trettionde gången jag ser den också, för den delen.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0137523/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0