Terminator 2: Judgment Day (Theatrical Version) / Terminator 2: Judgment Day (Director's Cut Version)

Det finns inte så mycket att säga om T2 heller egentligen, som inte sagts redan alltså. De som har sett den första har definitivt sett den andra.. och jag skulle tippa lite på att många som inte har sett första har faktiskt sett den här andra filmen. Sen finns det säkerligen någon som inte har sett filmen också, som troligtvis bott i ett mossigt träsk de senaste 20 åren och inte bryr sig ett skit heller. Men.. en snabb återblick på storyn då..

Maskinerna skickar återigen en krigare - den här gången den avancerade prototypen T-1000 - tillbaka i tiden för att döda John Connor när han fortfarande är ett barn för att vända krigets utgång. Givetvis är inte människorna sämre utan skickar också en krigare - den här gången en T800 (samma modell som skulle döda Sarah Connor i första filmen) - för att beskydda John.

Längre in i filmen utvecklas storyn och filmen tar nya vändningar, vilket gör att filmen inte kopierar den föregående filmen rakt av. Vi som tittare får alltså någonting nytt att bita i. Äh.. jag tror alla fattar vad jag menar, åtminstone om ni har sett filmjäveln.

Effekterna är givetvis häpnadsväckande för att vara från början av 90-talet. Skådespelarna är riktigt bra - om vi bortser ifrån den då 14 år gamla Edward Furlong som spelar över i mer än en scen (there you go H). Storyn är även den suverän. Nöjda så? Bra.

Nu till skillnaderna mellan bioversionen och dir cut versionen. Skillnaderna är inte så där extremt stora egentligen. Dir cut versionen är ca 15 minuter längre än bioversionen och innehåller en bunt nya scener. En del av scenerna är rent av onödiga och borde aldrig ha varit med i filmen. En del av dem är småkomiska (exempelvis när Arnold lägger på ett rejält leende). Och någon enstaka scen är småintressant då man får veta lite mer kring T800 cyborgen (Arnold's roll). En och annan scen är även förlängd och någon enstaka scen är ganska mycket förändrad (exempelvis atombombssekvensen, som är lite våldsammare i dir cut än i bioversionen).

Om jag skulle behöva välja mellan de två versionerna av filmen skulle jag nog ta dir cut versionen faktiskt, även om den innehåller ett par onödiga scener. Det slog mig när jag tittade på bioversionen att jag saknade en del av scenerna, faktiskt.

Utöver bioversionen och dir cut versionen finns det även en förlängd version av dir cut versionen, som är - håll i er nu - hela 3 minuter längre än dir cut versionen! Helt jävla otroligt! Jag besitter dessvärre inte denna version och kan därmed inte kommentera kring den.

Min åsikt kring T2 i helhet är givetvis att den är en minst lika odödlig klassiker som sin föregångare och att den står sig äckligt bra än idag - samt att jag kan se den hur många gånger som helst utan att tröttna på den.

Slutligen vill jag säga att om ni har lust kan ni alltid kika på Helt Perfekt's dubbelrecension av Terminator blu-ray releaserna. Ni finner hans recension här.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0103064/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0