Quel maledetto treno blindato (aka The Inglorious Bastards)

Frankrike, 1944. En grupp amerikanska soldater som bland annat har deserterat och mördat sina egna ska skickas till ett fängelse, men fångtransporten blir attackerad av tyska flygplan varpå ett par stycken av dem lyckas fly. De bestämmer sig för att bege sig till Schweiz där de tror sig kunna komma undan sina egna och striderna mellan egna och tyska styrkor. På vägen händer dock något och de blir indragna i en hemlig operation mot tyskarna.

Jag tänker vara ganska kortfattad om den här filmen då det egentligen inte finns så mycket att säga om den. Storyn är svårberättad utan att spoila hela (och jag menar verkligen hela) filmen, men den är också riktigt bra och är snyggt spelad av bland annat Bo Svenson, Fred Williamson, Peter Hooten, Michael Pergolani och Jackie Basehart. Actionscenerna är både snygga och spännande - speciellt med tanke på att den är från 78. Filmen innehåller utöver action och spänning även en stor dos av humor - som fick mig att börja gapskratta ett flertalet gånger.

Varför filmen blev förbjuden och sönderklippt när den kom förstår jag inte riktigt då det är enbart några få scener som jag kan tänka mig kan ha varit lite för mycket för den svenska publiken (enligt den svenska censuren alltså). Och nej, det här är INTE något original till Quentin Tarantino's senaste film Inglourious Basterds - mer än att den engelska titeln för filmen är nästintill identisk.. om vi bortser ifrån att den är rättstavad.

Hur som helst så kommer jag definitivt att se om den här filmen fler gånger. Den må vara gammal, men fan så underhållande. De ca 90 minutrarna filmen spelar på under är väl värda tiden.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0076584/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0