The Butterfly Effect Trilogy

Det var inte speciellt länge sen jag gjorde en trilogi recension, men det är dags igen för ytterligare en.

När Evan är sju år ritar han en mordisk teckning i skolan, men har inget som helst minne av att han gjort det. Hans mor och han besöker en läkare som ger som förslag att han ska börja skriva dagbok för att försöka hålla minnet i styr, men han drabbas ändå av underliga blackouter med jämna mellanrum. Som trettonåring medverkar han under ett busstreck som går käpp rätt och han tvingas flytta från sina vänner.

Sju år senare, när han går på college, hittar han sina gamla dagböcker och när han läser ur dem upptäcker han att han tas tillbaka till händelserna han läser om. Han kan bokstavligen kliva tillbaka till sina blackouts och förändra vad som hänt. Men att ändra det förflutna innebär också att framtiden ändras. Problemen börjar när han kommer tillbaka igen och märker att hela hans liv har förändrats och att varje försök att rätta till någonting leder till en ny verklighet.

Första gången jag hörde talas om den här filmen viftade jag undan den utan att ens lägga en tanke på att se den. Ett par år senare såg jag den slutligen och blev väldigt förvånad över hur jävla bra den var. Jag tror detta var runt när tvåan hade släppts, eller nåt.

Efter att ha sett den ett par gånger tycker jag fortfarande samma sak som första gången jag såg den: råbra. Filmen lämnar tittaren frågandes under filmens gång, men knyter ihop alla lösa trådar på slutet och får hela filmen att bli väldigt begriplig när sluttexterna rullar upp. Skådespelarna är riktigt bra och det är lite intressant att se hur karaktärerna ändrar sig i varje verklighet, medans Evan är den samme hela tiden.

Alla som gillar film bör se den här, den är mästerlig.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0289879/

De två paren Nick och Julie och Trevor och Amanda är på utflykt för att fira Julie's 24 årsdag. Men firandet bryts tvärt då Nick får ett samtal om ett möte han måste medverka på för att inte mista chansen att gå upp i graden på sitt arbete. När paren är på väg tillbaka till stan inträffar en bilolycka med resultatet att enbart Nick överlever.

Ett år efter olyckan upptäcker Nick att han kan resa tillbaka i tiden genom att titta på fotografier där han är med. Han reser tillbaka till den ödesdigra dagen, ändrar historien och när han är tillbaka är allt bra.. fram tills det att han bara måste ändra ytterligare en sak, vilket ger oanade konsekvenser.

När den här kom fick jag höra att den var riktigt urusel, dålig och kass. Jag tänkte inte så noga på det då, för jag hade ju inte sett första.. så varför bry sig?

Nu när jag sett den kan jag bara säga att jag inte har sett något så här ogräsligt på ett bra tag. Den är inte bra någonstans. Den har ingenting som den första filmen hade.

Skådespelarna är antingen en bunt idioter som inte vet hur man skådespelar eller så var de stupfulla när de spelade in filmen. Att de var drogpåverkade kan vara ett alternativ också. Storyn hade kunnat funka, men det hela skiter sig efter första vändan Nick reser tillbaka i tiden.

Framför kameran får vi se exempelvis Eric Lively (The Breed), Erica Durance (House Of The Dead), Dustin Milligan (Final Destination 3), Gina Holden (Final Destination 3, AVPR: Aliens vs Predator - Requiem, Fantastic Four), David Lewis (Lake Placid) och Andrew Airlie (Fantastic Four, Final Destination 2). Visserligen säger inte dessa namn ett jävla skit, men även om de nu var bra i de övriga filmerna (jag minns inte riktigt) så märks det iaf inte i den här filmen. Jag läste även en recension av filmen på IMDB där någon korkskalle menade på att filmen sög i allmänhet (korrekt) men att erica Durance var bra "som vanligt". Bra? Va? Hon var för helvete med i House Of The Dead! Enda anledningen att hon får fortsätta vara med i filmer är ju troligtvis tack vare de två sakerna som sitter strax under hakan och strax ovanför naveln.

Jag tänkte fortsätta min recension med lite citat från H's recension (länk hittar ni längre ner) av den här filmen: Man exploaterar inte trafikolyckan, man tar nödvändig tid att presentera genuint sympatiska karaktärer och man tror faktiskt att filmen ska bli riktigt bra. Tyvärr verkar man inte riktigt fattat den grundläggande premissen för det hela.

Jag fortsätter citera (se upp för spoilers här): Nick kan flasha iväg sig varsomhelst, bara han finns med på ett foto han tittar på. Att Evan dessutom alltid hade en kompletterande blackout för tillfällena han åker tillbaka till - det som gör hela filmen så jävla smart - bryr man sig inte om. De olika verkligheter Nick skapar visar dessutom tydligt att han är ett jävla pucko och dessutom ett rent as [...].

Andra filmen i trilogin är usel. Den har ingenting som gjorde den första filmen så jävla bra. Dessutom måste den här filmen vara en av de filmer som har längst eftertexttid på runt 10 minuter.

Onödigt skräp som egentligen inte borde fått göras. Undvik.

http://www.imdb.com/title/tt0457297/

Efter att ha upptäckt att han har förmågan att hoppa i tiden börjar Sam Reed att hjälpa polisen genom att hoppa i tiden för att se vem som är skurken. Polisen har givetvis ingen aning om vad han håller på med utan tror att han är ett medium. Det finns dock en gyllene regel kring det han gör: oavsett om det är med mening eller av en ren olyckshändelse, ändra inte, hindra inte eller beblanda sig med någon, vilket kan ge katastrofala ändringar i framtiden.

En dag kommer en tjej på besök, lillasystern till hans ex som blev mördad för 10 år sedan. Hon berättar att killen som sitter i dödscellen för mordet är oskyldig, då exets nyfunna dagbok avslöjar att hon vänstrade med honom. Sam är till en början motvillig till att göra det då det skulle innebära för stora förändringar på framtiden, men går senare med på det. Kan han lösa mysteriet innan han förlorar förståndet helt?

Den tredje och förhoppningsvis den sista filmen i Butterfly Effect filmerna är ett stort steg ifrån den andra gräsligt dåliga filmen. Det är ingen klassiker och den når inte upp till samma höjd som den första filmen, men det är en god underhållningsfilm.

Skådespelarna var bra, även om jag inte förväntat mig några större insattser. Effekterna var nice, då den här filmen involverar en galning med en bärbar cirkelsåg vilket resulterar i en del blod och slask. Den tredje filmen lutar sig lite åt skräck/rysarhållet, men följer samtidigt thriller spåret. Knepigt. Storyn var bra, men den innehöll en del hål och frågor som aldrig blev besvarade. Man får exempelvis aldrig reda på hur Sam fått egenskapen att hoppa i tiden, vilket man får i de två tidigare filmerna.

För att ge er lite trivia: den tredje filmen ingår i en filmserie kallad 8 Film To Die For i samband med skräckfilmsfestivalen Horrorfest III som är arrangerad av filmbolaget After Dark. Jag vet inte riktigt om detta medfört någonting till att den tredje filmen är betydligt bättre än den gräsliga tvåan, men jag tycker de har lyckats rätt bra iaf.

Jag tycker att den tredje filmen är sevärd och funkar som en god underhållning, men det är varken en klassiker eller ett mästerverk.

http://www.imdb.com/title/tt1234541/

Sammanfattningsvis: 1an, ett svinbra mästerverk. 2an, ett ogräsligt skämt. 3an, en god underhållning. För er som är sugna på att läsa lite mer om filmerna och en annan syn på dem kan ta er in på H's blogg och läsa hans recensioner. Ni finner 1an och 2an recenserade här och 3an här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0