The Substitute

Efter ett misslyckat uppdrag i Kuba återvänder legosoldaten Jonathan Shale till Miami med sin grupp av legosoldater. Han söker upp sin flickvän Jane Hetzko - som jobbar som historielärare på Columbus High School. Några av Jane's elever är medlemmar i ligistgänget King's Of Destruction (KOD) - ledda av Juan Lacas - som terroriserat henne.

När hon blir misshandlad och får knäskålarna sönderslagna går Shale in som hennes vikarie - utan hennes vetskap - för att hitta de ansvariga för misshandeln. När Shale börjar undersöka misshandeln upptäcker han att skolan är ett centrum för droghandel och Shale bestämmer sig för att ta itu med de kriminella problemen på skolan.. tillsammans med sin grupp.

När det kommer till Tom Berenger filmer så brukar jag gilla det mesta jag har sett honom i. Vikarien är inget undantag. Även om filmen inte är högexplosiv action utan mer en storydriven action/thriller så är den jävligt bra.

Karaktärerna i filmen är framförda bra och vi ser - utöver Berenger - bland annat Ernie Hudson (Ghostbusters filmerna) framför kameran som rektorn för skolan. Actionsekvenserna är snyggt gjorda men jag tycker de kunde ha tryckt in lite fler än de som finns i filmen.

Vikarien är en B-film, men en väldigt välgjord sådan. Gillar man såna här filmer lär man gilla den här. Jag gör det. Och jag kommer säkert att se om den fler gånger.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0117774/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0