Absolute Power

Den professionelle tjuven Luther Whitney börjar bli till åren kommen och har tänkt att dra sig tillbaka en gång för alla. Det ligger bara en sista kupp mellan honom och det ljuva pensionärslivet.

Luther bestämmer sig för att göra inbrott i Walter Sullivan's - en av USA's rikaste män - villa. Under kuppen - som till en början går smidigt till - händer något. Luther blir vittne till ett brutalt mord på en ung kvinna och en av männen som är inblandade är Alan Richmond - USA's president.

Med både polismakten och Secret Service efter sig försöker Luther att rentvå sig och sätta dit de inblandade.

Första gången jag såg den här filmen tyckte jag att den var rätt ok. Jag hade förväntat mig mer än vad jag fick, så jag blev väl smått besviken över den. Nu när jag tittade på den för andra gången gillade jag den mer.

Bland skådespelarna ser vi Clint Eastwood, Gene Hackman, Ed Harris, Laura Linney, Scott Glenn, Judy Davis, E.G. Marshall och Clintans dotter Alison Eastwood (som var med i Tightrope också) i en snabb biroll. Alla gör det de ska och filmen är trovärdig, men är seg på sina ställen.

Filmen - som är baserad på en bok av David Baldacci - är en rätt hygglig thriller, men är som sagt seg på sina ställen då den stundtals blir ganska pratig och det inte händer så mycket. Spänning uppstår lite då och då, men det känns emellanåt väldigt långt emellan dessa sekvenser.

Absolute Power är inte en av Clintans bästa filmer, men det är en hygglig film som går att titta på ett par gånger iaf.

Sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0118548/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0