Koroshiya 1 (aka Ichi The Killer)

När Yakuzabossen Anjo försvinner spårlöst med trehundratusen yen beger sig hans män - ledda av Anjo's sadomasochistiska partner Kakihara - ut för att leta reda på honom. Efter att ha torterat en rivaliserande Yakuzamedlem - som blivit anklagad av den underlige Jijii att ha kidnappat Anjo - begriper de att de har fel man och beger sig sedan efter Jijii.

Ganska snart stöter Kakihara och hans män på Ichi - en psykotisk sexuellt undertryckt ung man med otroliga martial arts förmågor och blad som kommer ut ur hans skor - som är styrd av Jijii. Allt eftersom männen som jobbar för Kakihara minskar i antalet intensifierar Kakihara jakten på Ichi och Jijii.

Jag citerar ifrån ett svenskt cover för den här filmen: "Detta är den oklippta originalversionen, förbjuden i flertalet länder. Vi vill varna för extremt våldsamma scener som kan upplevas chockerande - även för härdade tittare. Tänk noga igenom beslutet att se den.".

Jag kan till en viss del förstå varför filmen blivit förbjuden i vissa länder och varför de varnar köparen/tittaren att se den här filmen. Varför? Filmen innehåller scener där brutal tortyr och extremt våld förekommer. Slaskscenerna är - till större delen - inte speciellt övertygande och är enligt mig inte speciellt anstötande för en inbiten splattertittare. Det är just tortyrscenerna som är halvbedrövliga att orka titta igenom. Även jag - som har sett mycket och tål en hög grad av våld - fick bita mig då och då i knogarna för att inte vända bort blicken.

Effekterna i filmen är till och från rätt ass med halvtaskiga datoreffekter, men vägs upp lite grann av snygga slaskeffekter. Själva storyn är rätt bra och intressant. Skådespelarna är riktigt bra - utöver en brud som växlingsvis pratar japanska och engelska (som bara låter dumt). Nao Omori - som spelar Ichi - gör en löjligt bra insats och ser faktiskt helt psykotisk ut stundtals.

Utöver de halvtaskiga datoreffekterna så är det egentligen bara en sak jag har att gnälla om: händelseförloppet. Saker och ting brakar på i ett högt tempo till en början, men fiser ur sig och under delar av filmen händer det inte så mycket mer än att de bara pratar. Händelseförloppet kan bli halvt om halvt obegripligt då helt plötsligt scener med "saker som hänt för många år sedan" slängs in också. Koroshiya 1 - eller Ichi The Killer - är absolut ingenting för dem med svag mage eller de som inte tål att se extremt övervåld på diverse olika sätt. Personligen gillar jag den riktigt mycket, fastän den har ett par brister.

Så. Svag mage? Klarar inte av att se övervåld? Avstå isåfall den här filmen. Om splatterfilm med extremt övervåld är vardagsmat för dig - go ahead, se den.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0296042/

Kommentarer
Postat av: Timpa

Hehe, e du inte glad att jag sa till dig att titta på den? :D

Finns ett par zombie rullar som e japanska med, ska se om jag kan snoka reda på dom med så du har något annat skumt att titta på ;)

2009-07-22 @ 22:02:44
Postat av: Vahetere...orka?

Ja, jag klagar då då iaf inte. :)

2009-07-23 @ 06:57:48
URL: http://vahetereorka.blogg.se/
Postat av: Timpa

Glömde också att nämna detta, de finns en anime version av denna med. Det vart planerat en TV serie me baserat på mangan, men den kom aldrig så långt. Men kolla upp animen me. Har för mig att den e lika brutal så :)

2009-07-24 @ 17:58:01
Postat av: Vahetere...orka?

Tack för informationen, kommer kollas upp så fort jag har ork/tid. :)

2009-07-24 @ 18:00:38
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0