Harry Potter And The Sorcerer's Stone

Med den sjätte filmen i Harry Potter serien vid dörrtröskeln har jag bestämt mig för att äntligen sätta mig och titta igenom de här hyllade filmerna - som alla vet är baserade på böcker med samma titlar. Den första filmen - som för övrigt är förbluffande skittråkig - handlar om Harry Potter, en helt vanlig pojke som är mer eller mindre en slav åt sin moster och morbror. Men på sin 11-årsdag får han ett brev ifrån Hogwarts School for Witchcraft and Wizardry och begriper att han egentligen är en trollkarl. Hans moster och morbror tycker inte om idéen att Harry ska flytta ifrån dem och förbjuder honom att läsa brevet. Harry blir emellertid hämtad av Hagrid - skolans vaktmästare. Tack vare en välkänd händelse när Harry var liten får han snabbt vänner på den nya skolan, men han lär sig ganska snabbt också att trollkarlsvärlden är betydligt farligare än vad han kunde tro och att vissa trollkarlar är inte att lita på.

Jag tror varenda jävel vet vem som är skurken i det här dramat och vad som händer i slutet. Så bättre storybeskrivning än så där orkar jag fan inte skriva. Den första Harry Potter filmen är hur som haver skittråkig. De använder runt 120 minuter (om jag inte misstog mig helt) till.. prat. Prat, prat, snack, prat, snack, babbel och lite mer prat och snack. Jag förstår givetvis varför de gjort detta, då det hela är meningen att vi ska få lära känna karaktärerna och få ett tycke om dem. Men for fuck sake, 2 jävla timmar till detta?! Skojar de eller? Hade de klippt bort stora delar av första timmen hade fortfarande filmen blivit begriplig.

Skådespelarna är bra och utöver snorungarna som surfat in i Hall Of Fame tack vare Potter-filmerna ser vi även en B-filmsskådis framför kameran i en väldigt.. öh, liten roll - Warwick Davis (pysslingen i Leprechaun filmerna). Davis dyker även upp i samtliga uppföljare. Enligt imdb iaf. Den enda "skådespelerskan" jag störde mig riktigt rejält på var Emma Watson (hon som spelar Hermione Granger). Hon spelade så väl över som så väl uselt och ser mest uppblåst ut. Jävla snorunge.

Effekterna var bra och snyggt gjorda, men större delen av dessa fick vi vänta på tills mot slutet av filmen.

Första Harry Potter filmen är någonting av det tråkigaste jag har sett på länge. Hur fan kunde den här filmen bli så omtalad när den kom? Glömde alla jävlar bort de två första timmarna innan de sista trettio minutrarna där det faktiskt hände någonting? Hade jag tryckt på pause-knappen och satt mig och stirrat på samma bild i två timmar hade jag fått ut ungefär lika mycket som jag fick ut av att titta igenom de två första timmarna av den här filmen.

Men som alla andra filmserier hänger de flesta uppföljare ihop med föregångarna, så det gäller ju att ha sett även den första filmen. Hur jävla dålig och tråkig den än är. Jag kommer då iaf inte se om den här filmen och jag förstår varför Helt Perfekt's ägare stängde av den efter att halva filmen gått.

http://www.imdb.com/title/tt0241527/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0