Harry Potter And The Goblet Of Fire

Strax innan Harry Potter återigen ska till Hogwarts beger han och hans vänner sig iväg till The Quidditch World Cup Final för att titta på finalmatcherna. Men efter matchen dyker Valdemort's Death Eaters upp och bränner besökarnas tält och sätter ut Voldemort's symbol på himlen - med påföljaden av raseri inom det magiska samhället.

Samma år arrangeras tävlingen 'The Triwizard Tournament' - en magitävling där tre välkända magikerskolor medverkar (Hogwarts, Beauxbatons och Durmstrang) - på Hogwarts. Deltagarna måste vara över 17 år och väljs ut av 'Goblet Of Fire' (Flammande Bägaren). Under kvällen då deltagarna ska väljas ut spottar bägaren ut fyra istället för tre namn och en av deltagarna blir Harry. Då bägarens magi inte går att bryta måste Harry - motvilligt - delta i tävlingen och ta sig igenom tre svåra och farliga grenar.

Storyn i den fjärde filmen är - enligt mig - egentligen en ursäkt för att pressa ut filmens speltid till runt 2½ timme. Hade man skitit i att ta med det där om tävlingen så hade filmen blivit.. kort. Det hade inte ens blivit en film för fan. Och vad har egentligen tävlingen med huvudstoryn att göra..?

Jag säger inte att den fjärde filmen är dålig, det är en ganska bra film. Men storyn känns utpressad och emellanåt ganska seg då de bara pratar en massa. Specialeffekterna är givetvis bra och snygga, men händelseförloppet borde de ha pressat på lite bättre. Hade de kortat ner filmen genom att ta bort några orelevanta scener hade filmen både blivit kortare och mer intensiv.

Större delen av skaran av skådespelarna är återigen tillbaka och jag tycker fortfarande att Emma Watson inte kan skådespela som hon borde och irriterar mig halvt som halvt. Hon är hur som haver bättre än vad hon var i första filmen.

Det här var dessutom den första Harry Potter filmen jag såg och jag tyckte den var riktigt bra första gången jag såg den. Men då hade jag också dragit i mig lite mer än en halv flaska vodka också. För lite (och då menar jag lite) extra läsning kan ni trycka er in på Helt Perfekt's recension och läsa en av hans kortaste recensioner. Jag håller med H bitvis om det han skriver, om ni vill ha min åsikt om hans recension.

Den fjärde filmen är sevärd, men långt ifrån den bästa i serien.

http://www.imdb.com/title/tt0330373/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0