Final Fantasy VII: Advent Children

Jag vill till en början säga att jag aldrig varit intresserad av Final Fantasy, what so ever. Att jag såg den här filmen var mest för att en polare hyrde den för att han ville se den igen. Påföljden blev att jag drogs med och satte mig för att se filmen. Med det sagt förstår nog de flesta att jag inte kan - i princip - ett jävla skit om FF överhuvudtaget.

Storyn börjar hur som helst ungefär två år efter händelserna i Final Fantasy VII spelet. En sjukdom känd som Geostigma har spridit sig över planeten och sjukdomen tros bero på att de sjukas kroppar försöker stöta bort en okänd materia som invaderade deras kroppar två år tidigare (i slutet av FFVII). Skuldtyngd och hemsökt av sitt förflutna har ex-SOLDIER Cloud Strife bestämt sig för att leva ett avskärmat eremitliv ifrån sina vänner samtidigt som han driver "Strife's Delivery Service", vars huvudkontor är belaggt i Tifa Lockheart's bar - Seventh Heaven. Tifa's bar fungerar också som ett barnhem för barn med Geostigma - där Tifa samtidigt håller ett öga på Barret's sex år gamla dotter Marlene medans Barret söker av planeten efter en alternativ energikälla till planetens energi, Mako.

Men när Cloud en dag får ett telefonsamtal från den f.d Shira Inc. VDn Rufus blir han tillfrågad att ge denne beskyd från en mystisk man vid namn Kadaj. Kadaj i sin tur - tillsammans med sina två bröder Loz och Yazoo - letar efter deras "moder" och verkar samtidigt tro att Cloud vet vart hon finns. Tillsammans med sina vänner måste Cloud ställa sig upp mot denna nya fiende.

Ärligt talat vet jag knappt vilka några av dessa karaktärer är. Mer än vilka som är goda och vilka som är onda. Animationerna är grymt snygga och filmen är ganska välregisserad, även om det blir lite mycket att hålla reda på stundtals.

Jag kommer säkerligen få en påle uppkörd där solen inte skiner med en halshuggning som fortsättning av FF-fans nu, men jag skriver på egen risk min egen åsikt nu. Manuset är till en början rent av gräsligt tråkigt. Det pratas och pratas och pratas. För helvete, det hände kanske tre intressanta grejer de första 50 minutrarna, sedan började filmen jävlar mig röra på sig. Efter 50 minuter in i filmen öser de på med action och strider och hela filmen blev riktigt intressant. Jag har visserligen en hel del förståelse att de första 50 minutrarna är mycket till för att förklara en del för oss som faktiskt inte spelat FF-spelen - så att vi slipper sitta som en bunt idioter framför TVn. Men 50 minuter är ändå för mycket i min mening.

Jag har inte så mycket mer att säga om den här filmen egentligen. Jag störde mig väldigt mycket på att filmen var så jävla trög innan någonting av riktigt intresse inträffade. Det övriga - typ voiceactingen, animationerna, när händelseförloppet blev intressant etc. - var ok. Fast jag vet inte riktigt om den här filmen kanske är mer tillägnad FF-fans än oss som bara gillar CGI-rullar. Whatever..

http://www.imdb.com/title/tt0385700/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0