Tôkyô zankoku keisatsu (aka Tokyo Gore Police)

Tokyo Gore Police är den internationella engelska titeln. Tôkyô zankoku keisatsu är originaltiteln. Så är det. Yoshihiro Nishimura, som regisserade, var special effekts ledare i Kataude mashin gâru (aka The Machine Girl) också. Och i den här filmen med.

Tokyo, någonstans i framtiden. Polisen har blivit privatiserad och självdestruktivitet har blivit så pass vanligt att redskap så som rakbladshyvlar och svärd har börjat säljas för att skära sig själv.

Ruka, dottern till en polis som blev mördad under en protestaktion mot att poliskåren skulle bli privatiserad och som blev adopterad av poliskårens chef, är  en så kallad "engineer jägare", en person som blir inkallad när kollegorna stöter på "engineers" -  genetiskt modifierade kriminella som kan göra om avlägsnade kroppsdelar till kött-metal vapen.

Utöver sitt yrke som "engineer jägare"/polis försöker hon att lösa vem som egentligen låg bakom hennes fars död. De ansvariga finns dock närmare än vad hon kunnat föreställa sig.

Armar som huggs av. Fontäner med blod. Folk som klyvs på mitten. Huvuden som huggs av. Uppstyckade kroppar som är nedtryckta i små lådor. Inälvor. Muterade människor. Övervåld utan dess like. Våld mot oskyldiga civila. Avrättningar. Ja..

De orden borde räcka för att beskriva TGP. Den är övervåldsam, helt galen och storyn är ganska svårbegriplig om man inte hänger med från första till sista scenen.

Skådespelarna var vad jag hade räknat med och funkar fint tack vare allt gore. Effekterna var givetvis så pass överdrivna att man satt mest och skrattade åt dem (det är ju trots allt splatter), men de var ganska välgjorda. Make-upen var riktigt snyggt gjorda också.

Filmen har sina negativa sidor också givetvis. Filmen är lite lång för att vara en splatterfilm (närmare 1 timme och 50 min), flera av dialogscenerna är halvtråkiga och så några andra grejer jag störde mig lite grann på.

Då och då genom filmen bjuds vi även på "reklamsnuttar" där olika redskap visas upp som är till för att göra ens självdestruktiva beteende ännu.. eh, värre. Men samtidigt får vi även se en reklam som säger att självmord är för kärringar. Hm...

Min slutgiltiga dom blir att filmen är riktigt bra, fastän den har lite brister i kanterna och om jag får säga mitt, så se den om du är ett fan av övervåldsamma filmer.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt1183732/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0