Lichnyy nomer (aka Countdown)

Rysk action från 2004, som släpptes 2007 i Sverige. Originaltiteln är Lichnyy nomer, releasen som släpptes i Ryssland heter Личный номер och den internationella titeln är Countdown.

Under ett specialuppdrag blir major Aleksei Smolin tillfångatagen av den tjetjenska terroristgruppen Ansar Allah som torterar honom tills han går med på att berätta falska uppgifter på ett videoband. Efter att ha lyckats fly från tjetjenierna blir han tillfångatagen av hans egna.

När reportern Catherine Stone anländer till fängelset där Smolin sitter fängslad tillsammans med sin kameraman lyckas Smolin rymma. Snett efter bryter sig Ansar Allah sig in på en cirkus i Moskva och hotar att spränga hela cirkusen om inte deras krav uppfylls. Smolin beger sig dit för att rädda sin dotter, som är en i publiken. Men Asar Allah's avsikter är av helt annan karaktär än att spränga gisslan.

Jag är ganska förvånad över den här filmen. Innan jag slog igång den trodde jag att jag skulle få lov att tröga mig igenom ca 1 timme och 40 minuter skräpfilm. Det jag fick var en hetlevrad nagelbitare till actionrulle i stuk med Die Hard-filmerna, utan Bruce Willis och de uppkäftiga replikerna givetvis.

Jag gillade den här filmen riktigt mycket. Slutet var något av det mest intensiva jag har sett på länge och jag satt nästan och höll andan mot slutet av filmen. Det enda negativa jag tyckte var att vissa av skådespelarna kändes lite stela och spelade över då och då. Utöver det var det en fullpottare i mina ögon.

Gillar man snabb och intensiv action med mycket pang pang så lär den här falla en i smaken.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0415940/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0