Independence Day

Behöver jag skriva någon introduktion?

Den 2 Juli börjar kommunikationssystem världen över balla ur av en mystisk atmosfärisk störning. Snart upptäcker militären ett större nummer av enorma objekt är på väg att kollidera med Jorden. Till en början tror de att det handlar om meteorer, men de upptäcker snart att objekten är stora rymdfarkoster, manuvrerade av en mystisk utomjordisk ras.

Efter att flera försök att kommunisera med utomjordingarna inte lett någon vart upptäcker David Levinson, en ex-forskare som sadlat om till kabeltekniker, att utomjordingarna kommer att attackera flera större punkter över Jorden under en dag.

Resten av filmen kan troligtvis alla. Jag har självklart sett den här förr, så kalla mig inte efter. Jag såg hur som helst om den här filmen hos en polare som har ett rejält biohemmasystem (som han själv byggt). Känslan var riktigt nice med ett bra ljudsystem och en stor bild (ungefär som att gå på bio). Filmen i sig är.. eh.. bra. Typ. Det är en typisk Hollywood-film som kom, blev stor och försvann sedan i glömska.

Filmen visar också hur korkade amerikaner är, men sedan hur bad ass de kan vara och räddar världen för alla andra länder är ju fegisar eller bara korkade. Just det. Helt riktigt.

När det kommer till Hollywood-produktioner räknar vi ju kallt med stora namn i rollistan och spektakulära effekter. I rollistan kan vi se Will Smith (I Am Legend, Hitch, Wild Wild West), Jeff Goldblum (Jurassic Park, The Lost World: Jurassic Park), Bill Pullman (The Grudge (2004), Space Balls, Scary Movie 4) och så ser vi även James Duval (som senare var med i den urusla slasherfilmen The Clown At Midnight).

Effekterna är spektakulära och grymt imponerande, än idag.

Jag tror alla vet vad det här är för film, vad den går ut på, vad den handlar om och hur den slutar. Så jag avslutar med att säga att det är en ok film som fortfarande går att titta på.

http://www.imdb.com/title/tt0116629/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0