Hellboy II: The Golden Army

Andra filmen med Hellboy, som jag såg direkt efter den första Hellboy.

Efter många blodiga slag med människorna och många förlorade soldater vänder sig kung Balor, kung av alverna, sig till en smed som konstruerar "den gyllene armén". Balor får en krona för att kontrollera krigarna och skickar sin armé på människorna som blir slaktade. Balor inser vad han har gjort och sluter fred med människorna och delar kronan i tre delar. En del får människorna och de andra två tar han själv. Balors son, prins Nuada, kan inte acceptera sin faders beslut och beger sig iväg och svär på att återvända när hans folk behöver honom.

Nutid. Hellboy, hans flickvän/kollega Liz och hans vän/kollega Abe Sapien får i uppdrag att undersöka en aktion där deltagarna plötsligt har försvunnit. Hellboy och hans kollegor upptäcker ganska snart att Nuada har hållt sitt löfte om att återvända för att rädda sitt folk, genom att återuppväcka "den gyllene armén".. för att krossa mänskligheten.

Precis som i den första Hellboy filmen har de inte snålat med varken effekter eller make-up. Skådespelarna är bra och Ron Perlman iträder återigen rollen som Hellboy. Tempot ligger på ungefär samma nivå som föregångaren, men den faller lite på att mot slutet av filmen börjar det blandas in en massa kärleksslisk, vilket i mina ögon är helt ointressant när jag sitter och tittar på en film som ska vara en spektakulär actionrulle där de slänger effekt efter effekt i nyllet på tittaren. En annan grej jag störde mig en del på var att mitt uppe i allt kärleksslisk så hade de slängt in ett sångnummer där Ron Perlman (Hellboy) och Doug Jones (Abe Sapien) sjunger till "Can't Smile Without You", när de båda karaktärerna är fulla. Hurra.

För er som undrar så regisserade Guillermo del Toro även den här filmen.

Hur som helst är tvåan också en rejäl film som fortfarande levererar en hel del bra action, snygga effekter och givetvis några riktigt humoristiska scener. Jag gillar den, fast att de kunde skippat det förbannade sångnumret och kortat ner på kärleksslisket.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0411477/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0