A Scanner Darkly

En väldigt udda film.

I en närliggande framtid går narkotikapolisen Bob Arctor undercover för att nästla sig in i en grupp med narkomaner för att försöka komma åt de stora distributörerna av en hjärnskadande drog som kallas för Substance D. I hans jobb ingår även att sitta som "scanner", dvs att övervaka bevakningsinspelningarna av huset där han och gänget han infiltrerat bor, under sitt täcknamn Fred (inte ens hans arbetsgivare vet hans riktiga identitet).

Men när Bob, tack vare att behålla trovärdigheten och smälta in i gänget, börjar ta Substance D själv börjar hans verklighet att lossna.. sakta men säkert.

Jag citerar ifrån Helt Perfekt's recension av filmen: 2001 släpptes Richard Linklaters experimentfilm Waking Life, där man försökte lära sig en ny form av rotoscoping, dvs att animera efter vanligt filmad film. Det hela skulle mynna ut i att filmatisera Philip K. Dicks bok A Scanner Darkly på samma sätt.

Nu slipper jag förklara det. Tack så mycket H.

Vad jag själv har att säga om filmen vet jag inte riktigt. Jag gillade den riktigt mycket. Skådespelarna, däribland Keanu Reeves, Robert Downey Jr., Woody Harrelson och Winona Ryder, var mycket bra. Själva tekniken var rätt cool att titta på, tack vare att det var första gången jag såg den. Dessutom fick jag lite vibbar av GTA: San Andreas, ni vet.. de där bilderna som visas mellan laddningarna. Ja.

Mycket mer än så vill jag inte säga om filmen. Den är jävligt bra och har man missat den så tycker jag att man ska införskaffa den per omgående.

Läs givetvis också Helt Perfekt's recension på den.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0405296/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0