No Contest

Under den internationella skönhetstävlingen "Miss Galaxy" klampar ett gäng terrorister in och tar över stället, apterar sprängladdningar runt hela byggnaden och kräver en lösensumma på 10 miljoner dollar i diamanter. Allt är planerat in i minsta detalj och ingenting har lämnats åt slumpen... tror de iaf. "Miss Galaxy"-värdinnan - Sharon Bell - råkar vara en kickboxnings skådespelerska och verkar vara gisslans enda hopp om att ta sig ut därifrån levande.

Jag hade inte räknat med att få ut speciellt mycket av den här filmen egentligen, även om Andrew "Dice" Clay var med i den. Hoppet om att få något ur den sjönk ännu mer som en sten när jag upptäckte till min fasa att bombnedslaget Shannon Tweed var med i den. Döm då av min förvåning när filmjäveln faktiskt var BRA. Helt sannslöst. Jag trodde det knappt själv. Filmen är inte så där "Wow"-bra, men det är en God B-Underhållning, helt klart.

Det märks en bit in i filmen att mycket av inspirationen kommer ifrån Die Hard och jag måste säga att jag blev förvånad över hur mycket action det faktiskt förekom i filmen. Även några komiska inslag smög sig in här och där igenom filmen - oftast framförda av Robert Davi.

Det som förvånade mig mest var faktiskt att Tweed kunde agera som en riktig skådespelerska i den här filmen och de övriga i rollistan var faktiskt hyggliga de med (även om Clay snodde större delen av showen som filmens skurk).

Men som den Goda B-Underhållningen den här filmen är så innehöll den givetvis en hel del klyschor och förutsägbara incidenter, vilket sänker betyget på filmen. Ska man titta på den här filmen får man stänga av större delen av hjärnan och bara låta sig bli Underhållen, så att säga.

Tre år efter att den här rullen kom dök även en uppföljare upp (där Tweed återigen spelar samma roll och Lance Henriksen spelar styggingen) - som blev regisserad av samma snubbe som gjorde den här filmen, Paul Lynch (som 1980 gjorde sunkslashern Prom Night). Jag har inga direkta planer på att se tvåan - åtminstone inom den kommande framtiden. Men får jag chansen till det vid ett senare tillfälle kan det hända att jag faktiskt ser den.

God B-Underhållning som funkar om man stänger av större delen av hjärnan.. och låter sig bli Underhållen.

http://www.imdb.com/title/tt0110675/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0