Avatar

Okej gott folk. Jag ska vara ärliga med er. Jag hade varken läst, hört talas eller hade ens en aning om vad i helvete Avatar var för något förrens jag såg någon reklamruta på internet om Avatar-spelet. Givetvis gav jag fan i att kolla upp vad Avatar var och ryckte mest på axlarna och trallade vidare med mitt. Det var inte förrens jag läste Helt Perfekt's recension av filmen jag fick någon som helst information om vad Avatar var.. och jag kunde nog inte brytt mig mindre. Jag fick slutligen frågan av min kära mor här.. för.. typ 2 dagar sen, om vi inte skulle gå och se den här filmen på bio och mitt svar blev givetvis ett ryck på axlarna och "För mig spelar det ingen roll.". Det slutade hur som haver med att vi for iväg på biografen nu ikväll för att se filmen. Jag hade alltså bara ögnat igenom Helt Perfekt's recension av filmen och tjuvkikat hur lång speltiden var när jag satte mig till rätta i biofotöljen.

För er som inte har en aning om vad Avatar handlar om följer här en snabb resumé av storyn. När den förlamade marinkårssoldaten Jake Sully's (Sam Worthington) bror dör får han ett erbjudande om att ersätta hans bror på ett uppdrag till planeten Pandora. Uppdraget går ut på att infiltrera en människolik ras kallad Na'vi, genom att använda en avatar-skepnad, för att samla information om dem. Men saker och ting går inte riktigt som planerat och Jake måste snart välja sida...

Och sen händer det ungefär trehundra grejer före, under och efter ovannämda story. Och visst är det som inträffar i filmen delvis intressant, spännande och snyggt gjort... men det är långt ifrån en av James Cameron's bästa filmer.

Filmens skurk är manuset. Klichéerna regnar över filmen och förutsägbarheten dunkar i taket flera gånger om, för att slutligen slå rakt igenom det. Ungefär halvvägs igenom filmen satt jag och suckade högt och ljudligt och kollade titt som tätt på klockan för att se hur länge det var kvar av filmen. Om man sett film förr så bör det inte vara så svårt att räkna ut vad som komma skall i vissa scener.. helt enkelt.

Det som räddar filmen från total undergång är effekterna (som är några av de snyggaste jag har sett), de vackra miljöerna och den aktiva kameran som tack och lov inte är av typen jojjo (aka Shakycam). Effekterna är spektakulära och fick mig att lyfta på ögonbrynen mer än en gång. Miljöerna brukar jag oftast skita i när jag tittar på film, men de miljöer vi erbjuds i Avatar är otroliga. Att vi även är befriade från jojjo-kameran blev jag mycket nöjd över. Skådespelarna är ett litet plus också, men det räddar inte filmen från det klichéefyllda och otroooooligt förutsägbara skräpmanuset.

Jag citerar Helt Perfekt's ägare: "Hur kan man spendera så lång tid, så mycket pengar, nyttja så mycket människo- och maskin-kraft och inte komma på nåt bättre än det här att använda det på? Helt oförståeligt."

Det här är definitivt en film för den effektkåte och inte för oss andra som gärna vill ha något mer än effekter i en film. Missförstå mig inte, man bör se Avatar, men isåfall på bio - och då för effekterna och de vackra miljöerna, men glöm storyn.

http://www.imdb.com/title/tt0499549/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0