Max Payne

Filmatiseringen av två av de bästa spelen som gjorts. Läs gärna mina recensioner på spelen också, som ni finner här och här.

För tre år sedan blev NYPD kommisarien Max Payne's fru och bebis brutalt mördade. Max begärde att bli förflyttad till Cold Case avdelningen (fall som aldrig blir lösta) där han fortsätter sin jakt på mördaren som aldrig blev gripen.

I sin jakt på mördaren stöter han på Natasha Sax, en kvinna med kopplingar i den undre jorden. Dagen efter hittas hon brutalt mördad i en gränd och Max' ex-partner Alex dyker upp och ställer frågor, då han hittat Max' körkort på brottsplatsen. När Alex kommer någonting på spåren blir även han mördad och Max står nu inför ett nytt mysterie att nysta upp.. ett mysterie som kan ha kopplingar till hans frus död. Samtidigt är Natasha's syster, Mona, väldigt intresserad av att hjälpa Max och komma åt den som orsakat hennes systers död.

När Max Payne spelet kom 2001 pratade jag och mina polare som spelat det om hur jävla coolt det hade varit med en film baserad på spelet. Storyn var ju helt klockren och actionflödet var på toppnivå. Hur bra som helst skulle ju en film bli.

Ett par år senare, efter att en uppföljare till det fina actionliret släppts, kom nyheten upp: våra diskussioner skulle bli verklighet. Max Payne skulle bli film! Förhoppningarna var givetvis på topp och jag hoppades innerligt att filmen skulle bli lika bra, och ganska lik, spelet.

Nu när jag har sett filmen kan jag säga som så att de har lyckats... att misslyckas göra en bra filmatisering av det fina actionspelet.

Vart ska jag börja egentligen? Filmen har så många fel så egentligen skulle jag få sitta och skriva resten av kvällen, men jag ska försöka göra det hela halvt som halvt kortfattat. Till att börja med tycker jag att ni ska klicka er in här för att läsa lite Trivia kring Max Payne filmen.

Klara med läsningen? Fint. Jag citerar från Trivia-sidan: Director John Moore has said that he tried to please fan requests as much and frequently as possible. Kommentar: skitsnack. Han har gjort så många fel med filmen att den enbart har några få referenser och likheter med spelet/spelen.

Jag fortsätter citera: Despite the games being based around slo-motion, or "bullet time" shootouts, there are only two slo-motion sequences in the whole movie. Kommentar: stämmer, till en viss del. Med tanke på att hela spelidéen kring Max Payne går ut på att man ska använda "bullet time" i skottstriderna försvinner en del av Max Payne's kännetecken. För att rätta citatet så var det fler "bullet time" scener än bara två.. typ, fem, eller nåt.

Och så: The game designers at 3D-Realms were apparently unimpressed by the motion picture adaptation. Kommentar: tro fan det! Den här filmen är ett rent hån mot Max Payne märket.

Jag tror de flesta förstår vart jag vill komma. Max Payne filmatiseringen är ett skämt och ett rent jävla hån. Filmen bygger mer på storyuppbyggnad än actionkänsla, vilket förstör alltihop. Max Payne har redan en djup story, men de som gjort filmen har valt att gå ner i en djupare story som inte involverar tunga actionsekvenser där man sitter och vrålar "SHIT!" konstant. Nej, istället får vi prat, prat, prat, babbel, babbel, babbel och så lite mer prat och sedan, ca 50 minuter in i filmen, börjar det hela röra på sig.

Till en början satt jag och skrockade för mig själv och tänkte som så att "Neeej, de skojar bara. Filmen kommer nog igång snart." Det gjorde den också.. lite grann iaf, ungefär strax efter timmen då filmen började närma sig sitt slut.

Storyn suger röv och händelseförloppet är skittråkigt. Skådespelarna då? Mja, Mark Wahlberg passar inte som Max Payne någonstans och är inte ens lik honom. James McCaffrey var, är och förblir den riktige Max Payne (han dyker emellertid upp som FBI agent mot slutet av filmen). Mila Kunis är inte Mona Sax och kommer aldrig någonsin att bli det, hur het hon än är. Hur fan Ludacris fick rollen som Jim Bravura (han var en vit äldre man i spelen) har jag inte riktigt begripit. Skådespelarna gör dock det de ska, men då storyn suger arsle så syns det rätt bra hur halvmatta de är över att behöva framföra sån här smörja.

Effekterna är som i vilken annan modern storfilm som helst. Men varför manusförfattaren valt att lägga in sekvenser där hallucinationer är inblandade förstår jag inte, speciellt inte då de inte ger filmen någonting överhuvudtaget.

Är du ett Max Payne-fan, håll dig ifrån filmen. Är du inte ett Max Payne-fan, håll dig ifrån filmen och prova spelen istället. Det är ju faktiskt ett tredje spel på gång (jag nämner även det i min recension om andra spelet). Hur som helst, Max Payne filmatiseringen är värdelös, den har så många brister att jag bara har lust att börja gråta över den. Till och med Uwe Boll hade kunnat göra filmen mer intressant än vad de här idioterna har lyckats med. 

Suck...

http://www.imdb.com/title/tt0467197/

Kommentarer
Postat av: Rosie

Fan vad jag älskar när du får dina psykryt på dåliga filmer. ;) Keep up the good work. ^^

2009-04-21 @ 23:37:35
URL: http://roosiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0