Die Hard: With A Vengeance

John McTiernan (som regisserade den första Die Hard) gjorde även den tredje filmen i serien.

En varm sommardag i New York bryts tvärt då en bomb exploderar i Bonwit Teller Department Store. Strax därpå får inspektör Walter Cobb ett samtal från bombaren. Bombaren, som endast är känd som 'Simon', frågar efter John McClane.

'Simon' vill leka leken 'Simon Säger' med McClane och snart dras även elektrikern Zeus Carver in i det hela. John och Zeus måste nu ta sig genom New York och lösa diverse olika gåtor och pussel för att 'Simon' inte ska smälla av ytterligare bomber.

Den tredje filmen följer det klassiska schemat: omaka par måste i slutändan hjälpas åt på ett eller annat sätt för att övervinna en skurk. Och det funkar, jävligt bra.

Bruce Willis och Samuel L. Jackson får in några riktigt klockrena repliker och får mig att skratta högt. Actionscenerna är välgjorda och tempot hålls hela tiden uppe. Första gången jag såg den här filmen (jag tror jag snart har nött ut mitt gamla vhs-band med den här filmen) tyckte jag den var svinbra och det tycker jag fortfarande. Den har allt föregångarna hade.. fast med lite mer humor.

Jag vet inte riktigt hur McTiernan tänkt sig egentligen. Om det här ska vara en uppföljare till den första filmen och skippa den andra filmen helt eller om den fortsätter ett par år efter tvåan, men att den relaterar mer till ettan än tvåan (tvåan nämns iofs aldrig). Confusing.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om filmen egentligen. I en del recensioner som jag läst så tycker recensenterna att den tredje filmen är sämst (av de tre första filmerna), men jag tycker tvärtom. Den är underhållande, bjuder på någonting nytt, Willis får en partner i filmen och filmen känns inte som en andra upprepning av den första filmen, tack och lov.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0112864/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0