The Incredible Hulk

Den nya Hulken-filmen, med Edward Norton i huvudrollen.

Efter att ett experiment med gammastrålning har gått snett flyr forskaren Bruce Banner till Brasilien för att gömma sig från armén och för att söka efter ett botemedel mot hans unika tillstånd; vid hög stress förvandlas han till ett stort grönt monster som slår sönder allt i sin väg.

Av en ren slump (och en del klantighet) lyckas General Ross, som ledde projektet Banner arbetade på, lokalisera vart Banner befinner sig. Emil Blonsky, en soldat med en lång meritlista, kallas in för att leda en grupp som ska fånga Banner för att de ska kunna utföra fler experiment på Banner.

Efter ett totalt misslyckande för General Ross och Blonsky, men en framgångsrik flykt för Banner, tar sig Banner tillbaka till USA för att leta reda på Mr. Blue, en kontakt han har någonstans i USA som kanske kan hjälpa honom att bli kvitt den gröna besten som bor inom honom. Av en ren slump stöter han på sin gamla flickvän, Dr. Elizabeth 'Betty' Ross, General Ross dotter, och tillsammans beger de sig iväg för att leta reda på Mr. Blue. Men Ross har andra planer för Banner.. lika så har Blonsky andra planer... för sig själv.

Den nya Hulken-filmen är inte en uppföljare, men inte heller en remake. Vad jag har förståt det ville dem som gjorde filmen göra den mer lik serietidningen, än vad filmen från 2003 var.

Med det sagt kan jag bara skriva ett ord: Wow. Den här filmen var betydligt mörkare än Hulk och hade betydligt högre tempo. Skådespelarna var riktigt bra och effekterna var top-notch. Storyn var drivande as hell och någon direkt dötid fanns det inte. Actionscenerna var snyggt gjorda och kameran slängdes inte omkring som en jojjo, som det uppenbarligen har blivit populärt att göra i dagens actionfilmer.

För övrigt så kan jag tala om att jag såg den här filmen, och recenserar den, tack vare en så kallad request av min käre vän T. Han tyckte jag skulle ta och recensera den och det har jag gjort nu. Att jag recenserade Hulk var pga att jag trodde det var den första filmen och att det här var en uppföljare.. men jag hade ju, som jag skrev ovan, fel.

Med allt det sagt.. så vill jag bara säga en sista sak: se den, den är värd det.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0800080/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0