Starship Troopers Trilogy

Äntligen dags för ytterligare en trilogi-recension, den här gången är det de våldsamma sci-fi/action-filmerna Starship Troopers tur. Varsegoda.

När mystiska meteorer slår ner i Buenos Aires börjar regeringen att propagera för att få in fler rekryter till den så kallade Federationen. En av dessa personer är Johnny Rico, en ung man som förlorat sin familj efter att en meteor slagit ner i hans hemstad, som går med för att bli medborgare.. och senare också för att slå tillbaka hotet från rymden.

För att slippa spoila (för er som inte sett den) har jag uteslutit en del. Så ni vet. Fast jag skulle gissa på att de flesta antingen har sett den här filmen eller åtminstone har hört talas om den.

Jag älskar den här filmen. Enkelt och kort. Den har grymt snygga effekter, bra skådespelare, ett intensivt och intressant manus och en nypa humor till och från. Självklart innehåller den en del våld också.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0120201/

En grupp med Mobila Infantrier får lov att söka skydd i en övergiven utpost efter att ha blivit överrumplade av en stor mängd Archnid-insekter. Väl inne i den övergivna utposten hittar de kapten V.J. Dax fängslad i en cell. En av de meniga, Lei Sahara, släpper Dax fri för att få hjälp i striden mot insekterna. Men även om den stora mängden insekter utanför utposten bara blir större och större, så lurar fienden närmare än vad soldaterna trodde till en början...

Ärligt talat förstår jag mig inte på varför folk inte tycker tvåan är bra. Visserligen är filmen inte alls lika bra som första och en del av effekterna är sämre och en del av skådespelarna är inte något vidare heller.. samt att filmningen känns extremt B/lågbudget. Men ser man mellan fingrarna och inte bryr sig så mycket i det så är det en underhållande film.

En helt ok uppföljare, även om den känns lite mer B än första, så funkar den.. i mitt tycke iaf.

http://www.imdb.com/title/tt0367093/

Efter ett stort nederlag på planeten Roku San blir Johnny Rico (första filmens hjälte) dömd till döden. Men kort efter nederlaget störtar ett rymdskepp ner på den avlägsna, och outforskade, planeten OM-1 med bland annat Sky Marshall Omar Anoke och den tuffa Lola Beck. I smyg börjar Becks pojkvän, och Ricos forna vän, General Dix Hauser att göra upp en plan för att rädda Lola och de övriga. Samtidigt måste Anoke, Beck och de övriga slåss på OM-1 för att överleva.. vilket är lättare sagt än gjort.

Jag har hört och läst många olika åsikter kring den här filmen. Vissa säger att den suger röv och vissa säger att den är helt ok och är betydligt bättre än tvåan. Min åsikt är att tredje filmen är ok, men sämre än ettan.. och tvåan med för den delen. Öppningssekvenserna var riktigt nice, men sen började det bli en massa härjande om biblar, hallelujah-snack och annat skit som, enligt mig, var helt ointressant och borde inte ha varit med i filmen.

Effekterna dög, men vissa av skådespelarna spelade över något så jävla rejält att jag tyckte dom bara blev pinsamma efter ett tag. Och att Casper Van Dien försökte spela stenhård och skittuff blev bara töntigt, i mitt tycke.

http://www.imdb.com/title/tt0844760/

En hyfsad trilogi, även om bara första är tillräckligt bra för att rekommenderas. Dessutom skulle det inte förvåna mig ett dugg om det kommer dyka upp en fjärde Starship Troopers film, men tills dess så får man kika på de här filmerna.. iaf ettan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0