Killing Zoe

En trevlig liten våldsam thriller med Quentin Tarantino som en av de exekutiva producenterna.

"Vi går in. Vi tar det vi vill ha. Sen går vi ut."
Så lyder planen inför rånet mot en av Paris största banker. Vad kan gå fel när man har sådan självsäkerhet? Svaret är: Allt!

Zed (Eric Stoltz) har precis landat i Paris för att träffa sin gamle vän Eric (Jean-Hugues Anglade), och hans kompanjoner. Men innan Zed får tag i Eric ringer han och beställer en call-girl (prostituerad) som kommer upp till hans hotellrum. Hon presenterar sig som Zoe (Julie Delpy), och kort därpå har dom sex med varandra.

Efter att de har haft sex dyker Eric upp och, bokstavligt talat, slänger ut Zoe med huvudet före och säger åt Zed att de ska ut och fira inför morgondagen. Zed och Eric sticker iväg och träffar de andra i gruppen som ska vara med under stöten. Under kvällen förbrukar de en hel del billig rödvin och tillräckligt med heroin för att däcka en blåval.

Lika utvilade som om de precis har sprungit maraton får de rånet snabbt att gå överstyr. Som om det inte vore nog att polisen dyker upp utanför, beväpnade som om tredje världskriget har brutit lös, inne i banken börjar kaoset komma till liv och de trötta männen börjar snart gå emot varandra.. och mitt i alltihop finns en kassörska som Eric och Zed känner igen; Zoe.

Jag gillar den här filmen starkt om jag ska vara ärlig. Den är jävligt udda, men samtidigt jävligt drivande, intressant och våldsam.. vilket gör det hela mycket roligt. Skådespelarna är bra och gör riktigt schyssta insatser. Storyn är något tunn, men skådespelarna i filmen lyckas arbeta på ett sånt sätt att ju längre filmen fortskrider desto mindre märker man av den något tunna

Mer än så kan jag nog inte skriva om den här filmen. Jag hoppas att de som ser den gillar den, för det gör jag.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0110265/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0