The Misfit Brigade

Releasen jag såg hette Döden På Larvfötter, dvs Wheels Of Terror, översatt. Men originaltiteln är alltså The Misfit Brigade.

1943. Slaget om Stalingrad är förlorat och tyskarna är på reträtt. Djupt inne i de ryska skogarna har det 27:e pansarregementet förskansat sig, ett manskap bestående av f.d. straffångar och annat slödder som används vid självmordsuppdrag.

En grupp från det 27:e pansarregementet skickas iväg till järnvägsstationen i Dankov för att spränga ett tåg med olja, som ska stanna till där för att fylla på vatten. De lovas att slippa åka till östfronten överhuvudtaget något mer och en lång permission om de genomför uppdraget. Det är bara ett litet problem; uppdraget är rena självmordet.

När jag kikade på IMDB upptäckte jag att versionen jag såg var den korta versionen, som är ca 100 minuter, men det ska tydligen finnas en version på 112 minuter också. Den längre versionen tänker jag dock inte leta ihjäl mig efter, utan om jag råkar komma över den så kan jag tänka mig att se den.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har läst ett par av kommentarerna på Discshop om den här filmen och i nästan alla kommentarer skriver personerna att de hatar den här filmen och att den är orealistisk, skådespelarna är kassa etc. För det första kan jag faktiskt hålla med om skådespelarna.. åtminstone delvis. En del av skådespelarna borde inte ha fått vara med i den här filmen. När det kommer till krigsfilmer så ser jag gärna att de som står framför kameran verkligen kan leva sig in i hur det skulle kunna vara att vara med i krig. För det andra så följer visserligen inte filmen verklighetens historia, men ser man mellan fingrarna och ser på filmen som en underhållningsfilm så funkar den. En del av stridsscenerna var uruselt gjorda och såg till och från ut som om de var tagna ur dokumentärer kring andra världskriget. Dessutom talar skådespelarna engelska och använder sig av amerikanska uttryck, vilket är lite underligt med tanke på att de ska föreställa tyskar.

Jag skulle kunna fortsätta med ännu mer gnäll, men orkar inte.

Det jag menade med att filmen inte följer verklighetens historia är det här; "I början så använder sig filmen av en sovjettillverkad stridsvagn mod T55 från 50-talet. Uppenbarligen så ska den föreställa en Tiger. Senare så använder man flera SU-85 också från Sovjet fast denna modell användes av ryssarna under senare delen av 2:a världskriget och verkligen inte av tyskarna. Ska troligen föreställa tyska Jagdpanthers. Det enda som stämmer är ett par tyska bandvagnar och givetvis ryssarnas T34/85 stidsvagnar."

Det här stycket är tagit ifrån en av kommentarerna på Discshop.

Hur som haver så duger väl filmen att titta på tack vare att den är spännande till och från vilket räddar filmen från att landa platt.

http://www.imdb.com/title/tt0093546/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0