Conan The Barbarian

Jag har valt att skapa en ny kategori, även om jag inte är speciellt mycket för denna typ av filmer. Äventyr/Fantasy heter den nya kategorin, och jag inleder den med filmen Conan The Barbarian, Arnold Schwarzeneggers debutfilm.

Som ung blir Conan vittne till hur Thulsa Doom och hans anhängare mördar hans föräldrar. Conan tas till fånga och blir slav.

Årena går och Conan växer sig stor och stark. Conan blir tvingad till att slåss som gladiator i flertalet matcher och hans vinster är oräkneliga. Till slut släpper hans "ägare" honom fri, och han beger sig iväg. Han slår sig snart ihop med Subtoi, en prickskytt och tjuv. De börjar sammarbeta och blir goda vänner.

Snart beger de två männen sig in i ett av Thulsa Dooms torn, och stöter på Valeria, en mystisk kvinna som är ute efter samma sak som de. De bestämmer sig för att samarbeta och beger sig in i tornet.

Snart får kungen reda på vilka dessa personer är, och ber om deras hjälp. Han erbjuder så mycket ädelstenar och guld de kan bära, om de hämtar hem hans dotter som har gått med i Thulsa Dooms klan. Conan och hans vänner antar kungens erbjudande, och beger sig sedan iväg. Conan är dock inte enbart ute efter att rädda prinsessan, utan är också ute efter hämnd.

Jag är väldigt delad när det gäller tycke om den här filmen. Delvis tycker jag den är svinbra, när det väl händer något. Och delvis tycker jag den är förbannat trög och tråkig, när det väl inte händer något alls. Schwarzenegger är bra i rollen som den vuxne Conan dock, vilket jag var lite oroad över när jag precis satt igång filmen.

Effekterna är väl som de är. Kan inte klaga mycket mer än så skulle jag tro, pga att den faktiskt är ifrån början av 80-talet. Något jag dock fick lov att släppa ett leende för var att de hade inte sparat på våldet i scenerna där de slåss.

Hade de gjort storyn lite mer intressant hade jag troligtvis varit mer positiv till den här filmen, men i och med att handlingen är ganska tråkig och seg från och till, så sjunker betyget. Att det knappt finns någon direkt dialog alls i filmen gör det hela ännu mer segt. Och när det väl är dialog, då är det mest en massa snack om en massa ointressanta saker.

Jag vill varken hylla eller såga den här filmen, det är en ok film, men det är inget jag kommer se de kommande 5 åren igen, skulle jag tro. Ledsen Arnold, bättre kan du.

http://www.imdb.com/title/tt0082198/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0