Skull: A Night Of Terror

En film jag minns mycket väl ifrån min barndom tack vare att min farsa har den på klippt VHS.

Efter att ha, av misstag, dödat en gisslan lägger polisen David King pistolen på hyllan och vägrar att bära vapen med skarp ammunition i. Han och hans familj flyttar efter den här händelsen från storstaden ut på landsbyggden.

David och hans kollega Neil Adams får i uppdrag att transportera tre livsfarliga galningar till ett maximalt övervakat fängelse. Men under transporten blir de attackerade av en kompanjon till de tre dårarna som lyckas frita dem.

Gänget, som är ledda av den sjuke och hänsynslöse Skull, beger sig iväg för att ta sig undan lagen. En kort bit ifrån där de blev fritagna lägger bilen av och de beger sig till fots till ett hus mitt ute i ingenstans. Dessvärre tillhör huset David. När David upptäcker att huset är under belägring måste han improvisera för att rädda sin familj från de tungt beväpnade galningarna.

Jag såg den här som sagt i min barndom och älskade den då. Jag älskar den lika mycket nu, fast troligtvis mer då jag har sett den helt oklippta versionen av filmen.

Skådespelarna består av folk som antingen enbart varit med i den här filmen eller bara dykt upp i någon enstaka film eller serie efter den här. Ett par av skådespelarna kan dock ses än i dag i nya filmer. Effekterna, bestående av blod, explosioner, eld och skottlossning är hyggligt gjorda, i ren B-films anda. Jag tycker storyn är riktigt bra och öser på utav bara helvete i ett snabbt tempo utan någon direkt dötid eller tid för tröga och tråkiga dialoger där de bara pladdrar en massa bull.

En sak som är lite kul med den här filmen är att den har en jävla massa olika titlar på sig. Skull: A Night Of Terror är alltså originaltiteln, men den är också känd som: Don't Turn Out The Light, Night Of Retribution (som releasen jag har tittat på nu heter) och One Eyed Killer. Svenska releasetiteln är Öga För Öga, men är dessvärre klippt med ca 3 minuter.

I min mening är det här en toppenfilm. Den är bra, intensiv och är ganska våldsam. Får ni tag på ett exemplar (givetvis oklippta versionen), så se den omgående.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0098346/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0