Death Wish V: The Face Of Death

Femte och sista Death Wish filmen.

Paul Kersey har laggt sin våldsamma bakgrund bakom sig och har bytt identitet, efter att ha ställt upp som vittne i ett fall, till Paul Stewart och är numer lärare i byggnadskonstruktioner. Utöver sin nya identitet och nya arbete är han på gång att gifta sig med den välkända modedesignern Olivia Regent.

Dessvärre vill gangstern, och Olivia's ex-make, Tommy O'Shea få en bit av kakan av inkomsterna hon får av modeuppvisningarna hon arrangerar och låter två av sina män misshandla hennes manager, Big Al. Snett efter blir även Olivia svårt misshandlad och med hjälp av Paul vill hon sätta åt Tommy. Men kort efter att Olivia har kommit hem från sjukhuset dyker tre av Tommys män upp och dödar Olivia.

Efter detta ser Paul ingen annan utväg än att ta lagen i egna händer.. igen.

Den femte, och sista, filmen i serien är bra. Men mycket mer än så är den faktiskt inte. Det händer visserligen en hel del grejer i den, men den känns ändå seg emellanåt. Bronson är ju självklart fortfarande bra i rollen som Kersey och han fäller dessutom ett par lines som fick mig att skratta högt. Utöver Bronson ser vi även Michael Parks (From Dusk Till Dawn, Planet Terror) som filmens elaking.

Våld fanns det väl, men inte det där Death Wish-våldet jag ville se. I slutet hände det ett par grejer som fick mig att lyfta lite på ögonbrynet (så som de övriga Death Wish-filmerna fick mig att göra), men utöver det var det regelrätt action som vi kan se i många andra filmer av samma sort.

Jag tycker inte filmen är kass, men samtidigt kommer den inte i samma höjd som de övriga filmerna. Kanske borde de ha låtit bli att göra ytterligare en uppföljare efter 4an?

Sevärd, men når inte samma toppar som de fyra föregångarna.

http://www.imdb.com/title/tt0109578/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0