Pulp Fiction

Från B-skräckfilmer till en riktig klassiker.

Fyra historier som vävs ihop till en enda. Jules (Samuel L. Jackson) och Vincent (John Travolta) jobbar för den fruktade maffiabossen Marsellus Wallace (Ving Rhames). De får uppgiften att hämta en väska som blivit stulen från honom, men stöter på hinder på vägen. Wallace är inte i stan, och har bett Vincent att ta med sig hans fru Mia (Uma Thurman) ut för att roa henne. Allt går bra, tills en av dom gör ett stort misstag. Wallace i sin tur gör affärer med boxaren Butch (Bruce Willis), som går ut på att Butch får pengar för att lägga sig i nästa match. Butch blåser Wallace och av misstag dödar han sin motståndare. Detta resulterar i att han måste pysa från stan illa kvickt, men först ska han hämta sin döda fars guldklocka. Utöver dessa händelser, bestämmer sig Ringo (Tim Roth) och Yolanda (Amanda Plummer) att råna restaurangen dom äter på. Men dom stöter dock på oväntade problem.

De som ser våldsfilmer ofta vet mycket väl vad det här är för film. Utöver de nämda skådespelarna medverkar även Harvey Keitel, Peter Greene, Christopher Walken samt filmens regissör och ena manusförfattare Quentin Tarantino i den här något bizarra och våldsamma, men dock äckligt underhållande, gangsterfilmen.

Utöver att den är våldsam och bizarr, så är den även jävligt rolig. Delvis för att Tarantino använder sig av sin egen stil, med snabba dialoger och ett jävla käftande mellan vissa av karaktärerna. Att se Jackson och Travolta slänga käft med varandra är riktigt underhållande och framkallade flertalet höga gapskratt hos mig.

Självklart har jag redan sett den här filmen tidigare, men det var över 10 år sen också.. och när en polare hade införskaffat den, då kunde jag helt enkelt inte låta bli att sno åt mig den och återigen titta på den.

Jag tror egentligen inte jag behöver skriva så speciellt mycket mer om den här filmen. De som är vana filmtittare vet ju troligtvis redan vad det här är för film och hur jävla bra den är. Så.. har ni inte sett den, skäms! Har ni sett den, se den igen.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0110912/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0