Un gatto nel cervello (aka Nightmare Concert (A Cat In The Brain))

Lucio Fulci film från 1990 där Fulci själv spelar... sig själv. Coverbilden säger Nightmare Concert (och två "aka"-titlar), men originaltiteln är Un gatto nel cervello och filmens internationella titel är Nightmare Concert (A Cat In The Brain).

Den utbrände regissören Lucio Fulci håller på att gå in i väggen. Han börjar se vanföreställningar, monster och brutala mord. För att försöka reda ut sina mardrömmar och sina syner beger han sig till psykologen Egon Schwarz som, till synes, försöker att hjälpa Fulci med hans problem. Men Schwarz egentliga syfte är att skylla de mord han genomför på Fulci.


Filmens story är väldigt tunn, men den funkar ganska hyggligt tack vare att Fulci inte har snålat på gore-effekter och äckelsekvenser. Det här, som många påpekat innan mig, är Fulci's slaskigaste film. Helt klart. Men det är också en av hans tunnare filmer.

Filmen skiftar hela tiden mellan Fulci's syner och verklighet, vilket kan bli jobbigt och nästan ointressant i längden. Men som det trogna Fulci-fanet jag är satt jag klart hela filmen och mitt tycke är att det är en av hans bättre filmer efter hans storhetstid, men samtidigt når den inte upp i samma toppar så som House By Cemetery, City Of The Living Dead eller The Beyond.

Fulci har valt att ta filmsekvenser och klipp ur andra skräckfilmer som han och andra har gjort. Exempel på det är t ex den urusla Il Fantasma di Sodoma (aka Sodoma's Ghost) (recenserad här) som Fulci gjorde 2 år innan denna.

Tack vare att versionen jag såg var (troligtvis) dubbad så vet jag inte riktigt hur jag ska bedömma skådespelarna. Men om jag ska tycka till om hur de agerar med kroppen så tycker jag att huvudskådespelarna gör ett bra jobb, medans många av birollerna (bland annat de som blir slaktade) bara känns larviga eller överspelade. Och ja, Fulci gör en bra prestation. Tyckte åtminstone jag.

Effekterna tänker jag knappt gå in på. Det är Fulci, det räcker att säga det. Och som jag skrev längre upp, det är den slaskigaste filmen han har gjort. Nuff said.

Tack vare att jag gillar Fulci väldigt mycket så gillar jag även den här, även om den är sämre än hans storhets-tids-filmer. Men är man ett fan av Fulci's filmer (oavsett årgång) så gillar man säkerligen den här. Eller om man bara vill ha något riktigt blodigt och halväckligt att kika på.

Godkänd och sevärd film.

http://www.imdb.com/title/tt0099637/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0