Saw V

Har man inte sett de fyra föregående Saw filmerna kan man sluta läsa min blogg per omgående, för jag tänker inte recensera de tre första filmerna, åtminstone inom den kommande framtiden. Fjärde filmen är recenserad här hur som helst.

Efter att ha råkat ut för en av Jigsaws fällor, men överlevt, blir polisen Peter Strahm sjukskriven och får lov att släppa Jigsawfallet. På egen hand fortsätter han dock att rota i det hela och han kommer kollegan Mark Hoffman, som var den tredje parten i Jigsawgruppen, på spåren. Samtidigt försöker fem stycken främlingar att ta sig igenom flera "lekar", som går bland annat ut på teamwork.

Jag vet inte riktigt vart Saw V tar vid egentligen, men jag skulle tro att det är strax efter Saw IV. Dock blandar Saw V in en hel del flashbacks från första, andra och tredje filmerna, samt fjärde givetvis. Detta medför ju självklart att man måste ha sett de tidigare filmerna för att begripa något, what so ever.

Skådespelarna är bra och Tobin Bell gör bra ifrån sig som vanligt som Jigsaw. Effekterna och fällorna/lekarna är lika bra och brutala som i de övriga filmerna i serien.

Filmen i sig är bra, men den har brister. Jag tycker det är alldeles för mycket hattande mellan dåtid och nutid vilket resulterar i att det hela blir ganska sulligt att begripa. Flashbacksen används dock mycket till att förklara lösa trådar som lämnats i de tidigare filmerna, vilket är bra. Slutet var en jävla cliffhanger, men det är ju tack vare att det är en sjätte film på gång och släpps troligtvis lagomt till Halloween (som de övriga filmerna.

I min mening är den femte filmen bra, men det är också den svagaste filmen (hittils) i serien då den envisas med att använda flashbacks vilket resulterar, som tidigare nämnt, i ett jävla hattande samt att det hela tiden skiftar mellan de två handlingarna; polis är polis på spåren och grupp måste överleva fällor. Detta medför att filmen blir halvjobbig att titta på.

Nu är det bara invänta Saw VI.

Sevärd och godkänd film, om än den brister i kanterna.

http://www.imdb.com/title/tt1132626/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0