Joyeux Noël

Julen, 1914 - Första Världskriget. Tyska, franska och skotska trupper håller förtvivlat ställningarna i ett blodigt skyttegravskrig på västfronten. Plötsligt lägger några soldater, på båda sidor om stridslinjen, ner sina vapen och möter varandra i ingenmanslandet. Fler följer efter och tillsammans firar de en fredlig julafton tillsammans och de kan glömma kriget för en tid. Men kriget har inte glömt dem...

Letar du efter en krigsfilm med bland annat stora strider, folk som dör och en massa explosioner? Leta vidare isåfall. Joyeux Noël (som betyder något i stil med God Jul) är ett hyfsat starkt drama som är baserat på verkliga händelser som inträffade just under julen, 1914.

Även om det aldrig blir så där "Wow"-intressant, så lyckades filmen ändå hålla mitt intresse vid liv ganska stabilt igenom filmen - vilket jag ärligt talat inte trodde att den skulle göra. Den hade sina stunder då det blev småsegt och rastlösheten kom smygande, men bröts av rätt kort därefter. Skådespelarna (däribland Diane Kruger, som senare var med i Inglourious Basterds) är suveräna och gör mycket bra insatser - vilket gör att man får ett visst medlidande, samt förstående, för karaktärerna i filmen.

Istället för att gagga på om filmen tycker jag att man gott kan se filmen om man vill se ett lite.. annorlunda drama. Jag personligen tycker filmen är bra och mycket sevärd, även om det kanske inte är det allra bästa dramat jag någonsin har sett.

Mycket sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0424205/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0