The Crazies (2010)

Det är en vanlig dag i den lilla staden Ogden Marsh, Iowa, fram tills det att en av invånarna plötsligt dyker upp med ett laddat hagelgevär på den lokala baseballplanen. Sheriff David Dutton (Timothy Olyphant) skjuter honom till döds och kort därpå dyker fler dödsoffer upp. Kort därefter upptäcker David och hans biträde Russel (Joe Anderson) ett störtat flygplan i den lokala vattenreservoaren och snett därefter dyker militären upp och spärrar av staden, då en infektion spridit sig bland lokalbefolkningen - vilket resulterar i vansinne och sedan döden. Tillsammans med sin fru Judy (Radha Mitchell) och den unga tjejen Becca (Danielle Panabaker) måste David och Russel slåss för att ta sig ifrån staden - levande...

Nu minns jag inte hur Romero's originalfilm från 73 var, då jag såg den för runt 2 år sedan, så jag orkar inte jämföra de två filmerna. Det jag kan säga om remaken är att den är okej, även om den brister på flera punkter. Exempelvis är de spännande scenernas utgång så pass förutsägbara att den inbitne lätt kan förutsäga vad som komma skall. Läskigt blir det aldrig heller och när chocksekvenserna dyker upp ligger en gäspning på lur istället för ett skrik. Filmens troligtvis största problem är att de har snålat med infekterade personer. Det är långt mellan sekvenserna med dem och när de väl inträffar är de ganska snabbt överstökade.

Det som gör filmen okej är skådespelarnas insatser, filmens koncept (som visserligen är ganska uttjatat vid det här laget) och filmens avslutning som är lite av en klassiker som återanvänts i ett flertalet filmer innan - vilket alltid får mig att dra på läpparna. Effektmässigt ser det bra ut och vad jag märkte existerade det inte några halvusla CGI-effekter i filmen, vilket blir thumbs up från min sida. Men samtidigt har det snålats en del på effekterna och de skymtar oftast bara förbi i snabba sekvenser utan att tillföra någonting.

The Crazies remaken är helt okej helgunderhållning, mer eller mindre. Det finns betydligt bättre remakes, men samtidigt betydligt jävla mycket sämre.

http://www.imdb.com/title/tt0455407/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0