Paranormal Activity

När det unga medelklass paret Micah och Katie flyttar in i ett nytt hus börjar det inträffa oförklarliga grejer, som efter en kort tid alltmer börjar bli värre och värre - speciellt under nätterna när de sover... eller försöker det iaf.

Paranormal Activity bygger på den härliga idéen som nu är ganska vanlig att använda en handhållen kamera alá [REC], Blair Witch Project, Cloverfield och en-bunt-andra-rullar-stilen. Filmen gjordes 2007 och hade premiär på Screamfest Film Festival den 14 Oktober, 2007 i USA för att senare visas på Slamdance Film Festival den 18 Januari, 2008 i USA. Filmen hade sedan en limiterad biopremiär den 25 September i USA, för att i Oktober börja ha premiärer lite här och var i världen. Ungefär.

Vad jag har förståt det har det varit en rejäl hype kring den här filmen och många har sagt/skrivit att det är den mest skrämmande filmen i år. Steven Spielberg ska tydligen ha varit så jävla rädd att han bestämde sig för att inte se klart filmen halvvägs igenom den. Jag hade inte hört något om detta förrens efter jag hade sett filmen, utan hann bara se två trailrar (ena var ganska lik [REC]-trailern med bitvis material ur en biograf där de visade filmen och material från filmen kombinerat, medans den andra trailern innehöll enbart material från filmen). Jag tyckte filmen verkade jävligt skum, men att jag iaf kunde ge den en chans...

Nu vet jag inte hur lång tid det tog, men jag skulle tippa på runt 20 minuter in i filmen börjar det faktiskt hända något. Sen får vi vänta ytterligare.. ptja, 5, 10 minuter (?) innan det börjar hända något mer. Filmen börjar alltså oooootroligt segt och bygger upp sig allt eftersom. Under tiden den bygger upp sig så.. öh.. ja.. karaktärerna pratar.. och pratar.. och pratar. Det händer liksom ingenting emellan det att det inträffar grejer - vilket mestadels inträffar under natten, när de sover (eller åtminstone försöker). Skrämmande är den inte heller. Visst, spänningen och den där småkusliga känslan inbefinner sig helt klart under de "läskiga" scenerna, men filmen blir aldrig skrämmande. Dessutom blir man även förvarnad innan någonting kommer hända då videokamerorna spolas upp snabbt till precis innan någonting ska hända vilket gör att skrämmselmomenten ungefär tvärdör. Fast.. hade man fått lov att sitta och titta på en brud som står och stirrar ner i en säng i 3 - 4 timmar utan fast forward spolning så hade jag troligtvis stängt av filmen efter 10 minuter. Gosch..

Ööh, vad mer finns det att säga? Ja. Karaktärerna - Micah och Katie (som också heter så på riktigt) - är nog två av de största idioterna jag har sett framför en kamera förut, åtminstone karaktärsmässigt. Detta kom jag däremot inte underfund med förrens EFTER jag hade sett filmen. Micah beter sig som ett jävla a-hole och beter sig ungefär som att han vet vad han sysslar med - vilket han absolut inte gör. Katie å andra sidan springer runt och verkar mest bara vilja ignonera det hela och hoppas på att vad-det-nu-är-som-är-hos-dem ska försvinna.. även om hon menar att det har förföljt henne sen hon var 8 år. Istället för att försöka få hjälp av en exorcist eller.. vad fan som helst.. så velar de bara runt och får ingenting gjort. Vilket resulterar i ett ganska bra slut - måste jag säga. Även om det var alldeles för utdraget.

Förstå mig rätt när jag skriver det här - hade grejerna som inträffar i filmen hänt mig själv hade jag troligtvis fått lov att ha en låda med vuxenblöjor i närheten, men det här är en film. Exempelvis dörrar som smäller igen, fotsteg och bankande på väggar/dörrar är inte speciellt skrämmande i en film. Vi har sett det allt för många gånger förr.

Det finns säkert mer att tillägga kring filmen som är dåligt, men några goda sidor finns ändå. Exempelvis den småkusliga känslan av att inte veta vad det är som härjar hos dem - och att det mycket väl hade kunnat hända en själv. Ett par av de få effekter som användes i filmen var också rätt intressanta. Och så slutet också - som jag nämde lite längre upp.

Detta väger dock inte upp filmen tillräckligt mycket för att den ska bli sevärd en eller flera gånger till. Direkt efter filmen tyckte jag att den pendlade mellan bra och ok. Nu i efterhand - när jag har fått smälta den lite grann och fundera över den (samt läsa lite kommentarer på IMDB som väckt tankar) - så ligger den runt ok och skvalpar.. men ligger också på gränsen till att ramla ner på rent av dålig.

Summering av filmen blir väl ungefär att filmen är ok. Den lider dock av den hype den har fått och förväntningarna hos troligtvis många skräckfilmsfantaster blir krossade då de har sett den. De övriga som ser den gillar den säkert utan att tänka på allt - och lite till - av det jag har skrivit nu.

http://www.imdb.com/title/tt1179904/

Kommentarer
Postat av: Rosie

Jag vågade se 20 minuter av den bara. Du vet hur chicken jag är. :O Men du käkar ju som du har skrivit tidigare skräck till frukost. :p Jag höll iallafall på att skita ner mig. :O

2009-10-30 @ 14:16:18
URL: http://roosiee.blogg.se/
Postat av: Anders

Nu vill jag se den här ännu mer! Den måste ju i alla fall vara bättre än Drag me to hell som jag såg häromkvällen som blivit hyllad överallt, men som var rena skräpet. Buhä!! jag vill ha den riktiga sam raimi tillbaks!

2009-11-06 @ 18:53:01
URL: http://brm.blogg.se/
Postat av: Vahetere...orka?

Drag Me To Hell har jag inte hunnit slänga ögonen över ännu, men kommer göra det så fort jag har tid, ork och rent av lust till det.

2009-11-07 @ 03:38:34
URL: http://vahetereorka.blogg.se/
Postat av: Therese

Läste precis igenom din recension, och håller med dig helt och hållet, tyckte filmen var grymt överskattad..

2009-11-21 @ 22:04:37
URL: http://tessanklinte.blogg.se/
Postat av: Vahetere...orka?

Yes. Det finns nog inte så mycket mer att tillägga än så.. skulle jag tro. :)

2009-11-22 @ 04:59:30
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0