An American Haunting

Spökskräck, baserad på verkliga händelser.

Året är 1817. Efter ett bråk mellan familjefadern John Bell och en kvinna vid namn Kathe Batts, utpekad som häxa, angående en mark tilldömms Batts av kyrkan att slippa betala Bell och att hon återfår marken. Batts hotar efter rättegången Bell med att hon kommer lägga en förbannelse över honom och hans yngsta dotter, Betsy.

Kort efter rättegången blir Betsy attackerad av en osynlig kraft under nätterna. Med hjälp av Betsy's lärare, Richard Powell, som försöker hitta en logisk förklaring till det som inträffar, hennes bror John Jr. och deras vän James Johnston, som utan större framgång försöker att genomföra en exorcism av huset, försöker familjen att skydda Betsy. Men vad vill anden egentligen?

Jag har säkerligen skrivit det förr, men det tåls att upprepas: jag har svårt för spökskräckisar/rysare. Det här är inget undantag. Filmen är visserligen bra och det händer saker i den, ganska så mycket dessutom. Men den känns ändå smått ointressant och jag tyckte inte den gav mig någonting speciellt.

I min mening är inte filmen speciellt läskig. Den innehåller ett par chockscener, men är man inbiten på skräck så kan man förutse dessa väldigt enkelt. Trist. Skådespelarna är hur som helst bra, med bland annat Donald Sutherland (The Puppet Masters, Space Cowboys) och Sissy Spacek (Carrie, The Ring Two) i varsin huvudroll. Storyn var halvintressant, men var en sån där story vi har sett i många andra filmer. Effekterna, som bestod typ av datoreffekter, funkade väl. Det var ingenting att hurra över, men det var inte heller någonting man gapskrattar åt för att det ser så jävla löjligt ut.

Den här filmen funkar en tråkig vardagskväll, men det är ingenting jag skulle bänka mig framför tvn för att absolut inte missa om den hade gått på en kanal.

http://www.imdb.com/title/tt0429573/

Kommentarer
Postat av: Rosie

Nu vart jag riktigt besviken på dig. O.o

Sissy Spacek ska la inte bara nämnas i The ring two? :O



Det är ju Carrie rakt igenom!



SKÄMS!

2009-05-08 @ 01:41:36
URL: http://roosiee.blogg.se/
Postat av: Vahetere...orka?

Tack för påminnelsen. Uppdaterad.

2009-05-08 @ 01:45:48
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0