His Name Was Jason: 30 Years Of Friday The 13th

Tack vare att remaken av den klassiska skräckfilmen Friday The 13th släpptes för ett par dagar sen släpptes den här dokumentären strax innan premiären. Dessvärre har jag bara lyckats få tag i disc 1 av dokumentärdvdn, så ni får nöja er med en recension av den.

Genom dokumentären får vi se diverse olika klipp från alla filmerna. Ingenting är redigerat, utan vi får se blod, tuttar och en jävligt pissed Jason. Yay! Utöver det får vi en massa intervjuer med många av de som gjort de här filmerna. Dokumentärens host är Tom Savini och mellan "ämnena" de tar upp får vi se korta cutscenes där någonting händer och Mr. Savini babblar lite. Lite halvkul, faktiskt. Dessvärre innehåller inte dokumentären så värst mycket nytt för oss hardcorefans av serien, utan den här passar troligtvis mest för en person som inte vet så mycket om serien, Jason och alla som står bakom.

Utöver originalserien (och Freddy Vs. Jason) är de in en snabbis på remaken av Friday The 13th. Jag vet inte riktigt vad jag har att säga om det de säger, men de låter otroligt självgoda vilket gör att "skitfilmsalarmet" ringer utav bara helvete hos mig, tyvärr. Hur som helst kommer jag se den och dömmer den efter att jag har sett den. En av bristerna i den här dokumentären är att de pratar väldigt mycket om att Friday The 13th filmernas goda sidor och utesluter nästan allting som är dåligt med dem. Jag säger inte att filmerna är usla, men de är inte heller felfria.

En liten rolig sak de nämner i dokumentären är spelet till Nintendo 8-bitar, där de tagit med klipp ifrån Angry Video Game Nerd's recension av spelet (James Rolfe själv skymtar förbi lite snabbt med).

De få grejer jag inte visste om som de tar upp i dokumentären var ganska intressanta, men då jag visste mer än hälften av allt de pratade om redan kändes det mest som att dokumentären friskade upp minnet lite grann bara.

Den här dokumentären är troligtvis mest menad för de som inte kan så mycket om serien och vill lära sig mer. Eller rent av bara ha något att titta på som har med Jason att göra.. eller nåt.

Sevärd, men kan vara mindre intressant för hardcorefans till serien.

http://www.imdb.com/title/tt1282052/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0