TMNT

Den senaste och förhoppningsvis inte den sista Teenage Mutant Ninja Turtles filmen, som kom 2007.

För 3000 år sedan ledde en krigarkung vid namn Yoatl ett brödraskap med ett enda mål: att övervinna alla kungadömen. Under sin resa fick Yoatl höra talas om en konstellation känd som Stars of Kikan. Var 3000de år ställer sig stjärnorna på rad vilket öppnar en portal till en okänd värld. Yoatl blev odödlig, men till ett högt pris: hans brödraskap förvandlades till sten och genom portalen kom 13 monster in i vår värld. Krigarkungen i sin tur blev lämnad kvar för att för all framtid vandra över jorden, oförmögen att dö eller glömma sitt fruktansvärda misstag.

Nutid. Leonardo, Donatello, Michelangelo och Raphael har splittrats. Leonardo har blivit ivägskickad av Mästare Splinter till Central Amerika för att träna, för att bli en bättre ledare. Donatello och Michelangelo jobbar. Och Raphael sover om dagarna och om nätterna bekämpar han brott under identiteten Nightwatcher. Men staden, för att inte tala om världen, behöver dem mer än någonsin då storföretagaren Max Winters har samlat ihop de fyra stengeneralerna och med hjälp av dem, och den inhyrda Fotklanen, ska han öppna portalen återigen.

Jag har utelämnat en del grejer, se filmen så förstår ni vad jag menar. Och jag menar det; se den.

Ända sedan jag var liten har jag alltid älskat de här sköldpaddorna och kalla mig barnslig eller larvig, men det gör jag än idag. Turtles is the shit I tell you. När jag fick nys om att den här filmen var på väg (då visste jag visserligen inte att den skulle vara i CGI), så blev jag förväntansfull och förhoppningarna var givetvis skyhöga.

När jag såg filmen första gången (jag kan den utantill vid det här laget) så blev jag lite oroad i startsekvensen, då vi får reda på att Shredder inte kommer medverka i filmen. Detta förde mina tankar till den urusla tredje live action filmen av TMNT (Teenage Mutant Ninja Turtles III), som suger något så fruktansvärt. Men jag fick en smäll på fingrarna för sådana tankar och filmen är mer än mättande.

Animeringen är snyggt gjord och voiceactingen är bra. Storyn är bra, intensiv och det händer något större delen av filmen. Och efter att jag sett filmen första gången var jag alldeles varm i kroppen och fick tillbaka den där barndomskänslan över att ha sett något riktigt bra.

Live action filmerna av TMNT kommer jag att recensera så småningom, men för att klargöra en sak så kan jag säga som så att den här filmen har egentligen inte speciellt mycket med live action rullarna att göra.. mer än att Turtles och vissa karaktärer ifrån de filmerna är med (Splinter, April, Casey etc).

Hur som helst så håller den här filmen kvar en del av det gamla, men erbjuder lite nytt och att det är en CGI är jag förstående för då vissa sekvenser i filmen hade varit omöjliga att göra med live action.. eller så hade det bara sett töntigt och fult ut.

Är du ett Turtle-fan, se den. Är du inte det, se den ändå.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0453556/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0