The Fast And The Furious: Tokyo Drift

En löjligt lång titel, men en jäkligt bra film.

Efter att ha utmanat en football-kille på sin skola i ett olagligt streetrace, som slutar i att hans bil blir totalkvadad, skickas den unge killen Sean till Tokyo till sin far för att slippa hamna i fängelse.

Men kort efter hans ankomst till Tokyo träffar han Twinkie, en snubbe som kan få tag i precis vad som helst. Twinkie introducerar Sean för en ny sorts streetraceform; drifting. I samma veva utmanas Sean av DK (Drift King), brorson till yakuzan Kamat, i ett driftingrace. Sean får låna en bil av Han, en snubbe som har kopplingar till DK, och kort efter racet måste Sean börja hjälpa Han för att betala av sina skulder.

Det tog ett bra tag innan jag såg den här tredje delen i serien, dels för att jag inte orkade bry mig och dels för att jag var helt enkelt ointresserad av att se den. Men när jag var hem till en polare och rotade lite bland hans filmer såg jag att han hade alla tre filmer. Så jag lånade hem dem och såg dem.

Första gången jag såg filmen tyckte jag den var riktigt bra. Det tycker jag fortfarande. Varför folk ser ner på den här filmen så mycket förstår jag inte riktigt. Det finns säkerligen de som säger att den här är bättre än föregångarna, men av de jag har pratat med om den här filmen får jag höra åsikter så som "Ööh, nej.. den tredje filmen är sämst." och "Njae, tredje filmen är bra men de två första är bättre.". I min mening är den tredje installationen i serien bättre än den andra, men sämre än den första.

Anledningen till att folk tycker så är ju troligtvis för att varken Paul Walker eller Vin Diesel är med i den här filmen och storyn är helt nyskriven och har egentligen ingenting med de två föregående filmerna att göra (utom en liten grej på slutet).

Likheterna med den tredje filmen och de två tidigare filmerna är tempot, de heta brudarna (glömde jag nämna dem i de två tidigare recensionerna?) och den dånande musiken (som duger i den här filmen, jag föredrar de föregående filmernas musik mer). Skådespelarna är bra och trovärdiga, fastän många av dem är såna man aldrig sett förr.

De enda skådespelarna jag har sett (som jag vet om iaf) är Lucas Black (X-Files) och Sung Kang (Live Free Or Die Hard, Fast And Furious) som gör bra insatser som Sean och Han.

Jag tycker iaf den tredje filmen är riktigt bra och bättre än den andra filmen i serien. Den följer originalkonceptet, samtidigt som den bjuder på någonting helt nytt och följer inte riktigt klichéestigen.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0463985/

Kommentarer
Postat av: HA

Ehh.. vad är det som är bra med filmen? Tempot? På vad? Heta brudar? Det finns porr. Dånande musik? Blir film bra då? Tokyo Drift är kass. Storyn är kass, bilåkarscenerna är tråkiga, pimpandet är minimalt och huvudkaraktären är dryg. Se om, se rätt.

2009-04-14 @ 07:34:35
URL: http://glob.heltperfekt.com
Postat av: Vahetere...orka?

Det är din åsikt gamle man. Kanske du som behöver gå till optikern snart och få ordentliga glasögon? :)

2009-04-14 @ 17:10:30
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0