Shuttle

En udda thriller med en avsmak av skräck som tar upp ett verkligt problem.

När de två bästa vännerna Mel och Jules anländer till en flygplats efter en helg i Mexico upptäcker de att en av Mel's väskor är spårlöst försvunnen. Kort därpå upptäcker de också att de är strandsatta på flygplatsen.

De bestämmer sig för att ta en busskyttel från flygplatsen. Utöver tjejerna åker även en medelålders man och två killar, som de träffade på flygplatsen, med i skytteln. Men efter att ha klivit på skytteln blir natten, som började som vilken annan som helst, en ren mardröm och vägen hem verkar vara väldigt, väldigt avlägsen...

Ärligt talat vet jag inte riktigt varför jag införskaffade den här filmen. Jag läste inte så noga om den egentligen utan det kändes mest som ett "whatever". Hur som helst, filmen visade sig vara en ganska spännande nagelbitare.

Filmen hoppar igång ganska snabbt och det händer nästan hela tiden någonting, men speltiden är lite väl häftig (den ligger på ca 100 minuter) för att vara en sån här typ av thriller. Det som räddar mycket av filmen är skådespelarna som gör riktigt bra och trovärdiga insattser.

Storyn börjar som vilken thriller som helst, men utvecklas allt eftersom filmen fortskrider och mot slutet av filmen börjar alla bultar att komma på plats. Men händelseförloppet i filmen innehåller ett par "What the fuck?"-moment, där det inträffar saker som man kan börja fundera vad egentligen manusförfattaren tänkte med när han skrev det partiet i manuset.

Filmen innehåller ett par scener där förnedring och tortyr ingår, även om man inte får se speciellt mycket och den innehåller som sagt också en story som tar upp ett problem som finns i verkligheten. Jag lyfte lite på ögonbrynet mot slutet när jag begripit vad filmen egentligen gick ut på.. och jag tyckte det var ett ganska smart drag av manusförfattaren.

Även om jag tycker filmen är bra, så tycker jag att den har ett par brister så som att den är lite väl lång och att de kunde kortat ner iaf en 10 minuter och fortfarande fått en intensiv (om inte mer intensiv) thriller.

Sevärd, även om den har brister.

http://www.imdb.com/title/tt0880648/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0