Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III

Andra uppföljaren till den gamla klassikern om en tokig kannibalfamilj med en familjemedlem som har en förkärlek till stora brummande motorsågar.

Ett ungt par åker igenom Texas för att dom ska lämna en bil hos tjejens far. Under tiden har Texaspolisen hittat en massgrav med 60 - 70 kroppar som är förruttnade till sörja.

Dom stannar till vid en bensinmack för att tanka och mackbiträdet är en aningen vriden i huvudet. Samtidigt som dom är där är en ung kille vid namn Tex (spelad av Viggo Mortenson ifrån Sagan Om Ringen-filmerna, yes) där och Tex börjar bråka med biträdet vilket resulterar i att paret sticker därifrån efter att biträdet har tagit fram ett hagelgevär.

När dom har åkt någon mil stannar dom till för att byta ena däcket. Dom hör ett gnisslande ljud i mörkret. Rätt vad det är kommer allas vår favorit Leatherface ut ur mörkret! Yaaay!

Dom lyckas fly ifrån Leatherface men efter bara några kilometer (eller så) dyker något upp på vägen (vad hann jag inte se, såg ut som Tex, eller...nåt) och dom väjer vilket resulterar i att dom nästan kör på en mötande jeep. Dom voltar med bilen, samma sak med jeepen. Ur jeepen kravlar sig Benny (spelad av Ken Foree som var med i Dawn Of The Dead från 78, nyinspelningen på Dawn Of The Dead och nyinspelningen på Halloween) ut, en överlevnadsexpert som först inte tror på paret som menar på att dom är jagade, men inser väldigt snart att det inte är ett skämt, utan blodigt allvar.

Blodigt allvar kan man lugnt säga från och till om den här filmen. Jag såg den här för många, många år sen, har för mig jag var 7 eller 8 år gammal då. Min käre far hyrde den på VHS och jag och mina föräldrar satte oss och tittade på den. Jag tyckte, iaf då, att den här filmen var totalt värdelös.

Jag misstänker dock att jag tyckte det pga att den troligtvis var totalt sönderklippt på VHS när den släpptes i Sverige, för den här filmen är ganska blodig och våldsam, även om det är en del "offscreen"-offer.

Filmen tuffar på ganska fint och man blir inte direkt uttråkad några längre stunder, för det händer nästan hela tiden något. Något vidare skrämd blev jag dock inte, även om det var flera "hoppa till"-scener, samt "nu är det läskigt"-scener. Skådisarna var sevärda och jag kände aldrig under filmens gång att jag ville stänga av för att filmen var trist och degig.

Ska jag vara ärlig tror jag att jag hade gillat den här filmen när jag var yngre, OM jag inte hade sett den klippta versionen (iaf tror jag att det var det, den var förbannat tråkig iaf), för det enda jag ville se i en skräckfilm var våld och blod.

Anyway, den här filmen är helt ok underhållning och helt klart godkänd! Gillar man föregångarna, se den! Gillar man inte föregångarna, se den ändå!

http://www.imdb.com/title/tt0099994/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0