Ed Gein: The Butcher Of Plainfield

Baserad på verkliga händelser.

I den lilla sömniga hålan Plainfield hittas en övergiven bil ute på en landsväg. I bilen hittar polisen spår som är bevis på att något hemskt har inträffat. I samma veva som de hittar bilen börjar folk i den lilla hålan försvinna spårlöst. Polisen står handfallna inför försvinnandena och vet inte vad de ska ta sig till.

Utöver detta, får vi följa en man vid namn Ed Gein. En tillbakadragen, tystlåten och underlig man som bor en bit utanför den lilla staden. Men under den tillbakadragna och tystlåtna fasaden lurar ondskan.

De som är insatta i skräckgenren vet troligtvis vem Ed Gein var. Ska jag vara ärlig blev jag lite besviken över den här filmen, bland annat för att jag väntade mig en story om Gein, men istället får man både följa poliserna som utredde fallet och Gein, vilket gör filmen ganska långtråkig bitvis.

Kane "Jason Voorhees" Hodder är dock sevärd i rollen som Ed Gein (fastän han inte är speciellt lik Gein). Resten av skådespelarna dög väl, men de flesta namnen på listan kände jag inte igen, utöver Hodders namn.

Den här filmen har dock inte enbart mörka sidor, utan även en och annan ljus sida, så jag kan inte totalsåga den iaf.

Om ni är sugna på en Gein film kan jag rekommendera In The Light Of The Moon (har för mig den heter Gein på svensk release), som dock kan ses mer som ett drama. Men jag tycker den filmen utger lite mer hur Gein egentligen var. Den här filmen tror jag att jag trycker ner i Thriller-facket, för den är inte speciellt läskig men innehåller en del våld.

http://www.imdb.co.uk/title/tt0858437/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0