Zombie Child

En gammal skräckis från 1977. Originaltiteln är The Child, men releasen jag såg hette Zombie Child.

En ung kvinna återvänder till sina hemtrakter för att börja arbeta som hushållerska. I huset där hon ska börja jobba finns en far, en dotter och en son. Modern ligger begravd på den intilliggande kyrkogården.

Snart försvinner en äldre dams hund spårlöst efter nattens intrång, och kort därefter även kvinnan. Den unga hushållerskan börjar ana oråd, och snart visar det sig att den unga dottern i huset har en telekenetisk kraft och kan förflytta saker med bara tanken, och har bestämt sig för att utkräva hämnd på dom som hon anser tog livet av hennes mor... med hjälp av dom vandrande döda.

Jaha ja. Den här zombiefilmen är en något trög, men dock, en våldsam sådan. Filmen bygger upp en otrevlig atmosfär, och fortsätter sedan i zombie-gore-stuket. Är det inte för härligt med zombiefilmer?

Något jag dock störde mig som fan på var hon som spelade dottern. Hon spelade över så jävligt så det blev rent utsagt löjligt att titta på henne. Vissa av dom andra skådespelarna spelade bra, men några av dom kändes träiga och läste i princip direkt ur manuset, lät det iaf som.

Men för att inte gnälla sönder filmen helt och hållet, så ska jag även hylla den lite grann. Effekterna var makalösa för att vara från årgång 77, och jag kunde inte låta bli att le när effekterna kom in i bilden. Make-upen var riktigt trevlig och se också, vilket ger filmen ett plus i kanten.

I långa drag, en helt klart godkänd skräckfilm, som bygger upp en kuslig atmosfär och fortsätter i slask... vilket jag tycker är riktigt trevligt.

http://www.imdb.com/title/tt0075838/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0