The Hills Run Red

1982 släppte den kontroversielle regissören Wilson Wyler Concannon hans enda film, The Hills Run Red. Tack vare den grafiska skildringen av sadism och mord blev filmen snabbt indragen från biografer där filmen visades. Alla kända kopior av filmen försvann och ingen av skådespelarna kunde någonsin hittas. Genom åren har filmentusiaster försökt att hitta filmen, men det enda som existerade efter filmen var en enkel trailer... och regissören Wilson Wyler Concannon hördes aldrig till igen...

Nutid. Skräckfilmsentusiasten Tyler är i fullgång med att leta reda på The Hills Run Red och lyckas leta reda på Concannon's dotter - Alexa. Med hjälp av Alexa, hans bästa vän Lalo och hans flickvän Serina beger han sig iväg för att leta reda på filmen. Gänget blir dock snart varse om varför filmen blev indragen... och att de kanske inte borde ha gett sig av för att leta efter den från första början.

Jag blev rekommenderad den här slasherrullen som släpptes rätt nyligen och jag hade inte läst någonting om den när jag satte mig till rätta för att titta på den. Så vad finns det att säga om den då? Inte speciellt mycket egentligen. Det är en modern slasherfilm, helt enkelt. Det är blod, tuttar, ett klichéefyllt manus och egentligen levererar den inte så mycket nytt, utan det känns mycket som att manusförfattaren har hämtat inspiration ifrån den gamla skolan så som The Texas Chainsaw Massacre och Friday The 13th-filmerna.. och spelet Manhunt. Och så titeln givetvis som spoofar The Hills Have Eyes, så klart.

Skådespelarna - däribland Tad Hilgenbrink (som vi såg i American Pie Presents Bandcamp) - är helt ok framför kameran. Deras karaktärer är dock lite sisodär. De nämner några av de mest förekommande sakerna som brukar inträffa i en slasherfilm - och att de inte bör göra det. Vad gör de? Jo, de gör exakt det de säger att de inte bör göra. Eh.. det där blev nog lite sulligt, men jag tror ni förstår hur jag menar.

Effekterna är helt ok - delvis. I ett par av dödssekvenserna har teamet bakom filmen givetvis valt att - vilket verkar vara förbannat populärt i dagens slasherfilmer - använda sig av uppenbara och usla CGI-effekter som bara ser fula ut. Jag förstår inte riktigt varför de använder sig av dessa usla CGI-effekter. Under 80-talet kunde de göra precis lika våldsamma dödssekvenser som det är i dagens slasherfilmer, men då hade de inte den här sortens teknologi vilket gjorde att filmerna såg mer verkliga ut. För helvete, lär er av den gamla skolan!

Min personliga åsikt är att filmen inte var speciellt skrämmande, men jag tror att det finns dem som kommer att hoppa högt vid ett par hjärtinfarktssekvenser som är inkluderade i filmen.

Jag upptäckte en lite smårolig grej när jag kollade runt om den här filmen och det var att regissören - Dave Parker - som ligger bakom den här filmen regisserade även The Dead Hate The Living.. som var min andra recension här på bloggen.

Anyway.. The Hills Run Red är en helt ok slasherfilm, mer eller mindre. Den lider av några brister, men kan man genomlida dem så har man en helt ok slasherfilm att sätta tänderna i. Om det kommer en uppföljare eller inte, vet jag inte.. än. Den som lever.. får se.

http://www.imdb.com/title/tt0907676/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0