Demon Knight

Brayker är på flykt ifrån The Collector och när han anländer till den lilla hålan Wormwood tar han in på ett motel - som tidigare var en kyrka - för att tillsammans med de få personerna där ta upp den sista kampen mot The Collector.

And there will be no spoilers - därav den luddiga storyförklaringen. För att skriva en fullt begriplig storyförklaring skulle det krävas att jag spoilar en stor del av filmen, så.. vill ni veta hela storyn? Se filmen.

Anyway, Demon Knight var den första långfilmen som kom i samband med den härliga långkörarserien som ligger på 7 säsonger (som jag faktiskt just nu håller på att stöka igenom) som gick mellan 1989 och 1996. Titeln Tales From The Crypt kommer ifrån en gammal serietidning från 50-talet med samma titel, men många av avsnittens storys kom ifrån andra serietidningar så som The Haunt Of Fear och Shock SuspenStories. Speciellt mycket mer om just det vill jag inte säga.. för tillfället.

Demon Knight var det ja. När jag fick syn på vhs-fodralet av den här filmen för närmare 15 år sedan ramlade hakan ner till fotknölarna och jag slet åt mig filmen för att sedan hyra den - mestadels tack vare att jag var ett fan av serien. Och jag blev inte missnöjd....

Framför kameran ser vi flera bekanta ansikten ifrån själva serien, däribland William Sadler (som faktiskt var med i det första avsnittet av serien), Billy Zane, Charles Fleischer, Sherrie Rose och John Kassir - som gör rösten till The Crypt Keeper. Utöver dessa har vi även Jada Pinkett Smith (Madagascar filmerna), Dick Miller (Gremlins filmerna), Thomas Haden Church (Tombstone, Spider-Man 3).. och en bunt andra skådisar. Alla gör ett riktigt bra jobb, men det är Zane som snor hela showen i rollen som The Collector. Effekterna kan visserligen kännas cheesiga och gamla i dagens läge, men för ca 15 år sedan funkade de jävligt bra. Storyn är också riktigt bra, även om den lämnar ett par frågtecken svävandes när sluttexten börjar rulla upp. Och utöver skräckelementen finns även den där mörka humorn som - för det mesta - fanns i serien, som får en att både fnissa och gapskratta.

Demon Knight är mer eller mindre ett 1½ timmes långt avsnitt av Tales From The Crypt och är - hittils - den bästa spin-off filmen till serien. Utöver Demon Knight finns även Bordello Of Blood och Ritual (recenserad här) som långfilmsversioner av Tales From The Crypt.

Avslutningsvis vill jag säga att har man inte sett serien eller någon av långfilmerna så tycker jag att man ska ta sig tiden och göra det.. speciellt om man gillar skräck.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0114608/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0