Samurai purinsesu: Gedô-hime (aka Samurai Princess)

Ett alternativt Japan. En grupp med unga kvinnor blir brutalt våldtagna och mördade av ett gäng ledda av en så kallad Mecha - en person som dött, men som sedan återupplivats som en robot. En av de unga kvinnorna överlever men dör kort där efter - och blir återupplivad som en Mecha, för att utkräva hämnd på de ansvariga.

När jag råkade få nys om att Kengo Kaji (screenplay-författaren till Tokyo Gore Police) var involverad som regissör och manusförfattare för Samurai Princess tänkte jag att filmen borde vara i ungefär samma klass som TGP. Men ack så fel jag hade och det jag fick var ca 80 minuter bedrövligt gjord ultravåld.

Våldet var helt ok, effekterna var till större delen gräsliga. Effekterna var i ungefär samma liga som Oneechanbara: The Movie - dvs de ser ut ungefär som att en mediastudent har fått 50 spänn för att göra dem. Vissa sekvenser innehöll uppenbara CGI-effekter som jag bara rynkade på näsan åt då det bara såg löjligt ut. Gore-effekterna - däribland kroppsdelar som ligger i högar - bestod delvis av det som såg ut som delar av skyltdockor. En och annan grej var dock rätt imponerande, vad dessa var låter jag vara osagt.

Skådespelarna verkar inte ta filmen på speciellt stort allvar heller. Fast å andra sidan, vem fan gör det? Deras agerande medför också att vissa komiska inslag inträffar.. även om de inte är menade att vara det. Fast sen innehåller filmen även komiska inslag som faktiskt är menade att vara roliga. Fast.. de är mest larviga och inte alls roliga.

Storyn är fruktansvärt tunn och det känns mest som att Kengo Kaji bara ville göra en splatterfilm, och att om filmen sen hade någon vettig - och för den delen begriplig - story sket han i. Filmen har varken eller.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att filmen är en hysterisk japansk splatterfilm som.. inte är bra. Den har väl sina ljusa punkter, men de är små och få, samt att det är långt mellan dem. Se något annat istället.

http://www.imdb.com/title/tt1412334/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0