Pitch Black

Den första filmen som sedan blev en lång jävla historia med två spel, två liveaction filmer (den här inräknad) samt en animerad film. Det är tydligen på gång ytterligare en film i serien också.

Under en resa kraschlandar transportskeppet "Hunter-Gratzner" på en ökenplanet med tre solar. Passagerarna, däribland den förrymda fången Riddick, måste samarbeta för att försöka hitta ett transportmedel ifrån den öde planeten.

Men gruppen har ett större problem att tänka på än Riddick då det plötsligt blir solförmörkelse och planetens inre invånare kommer ut ur sina hålor i jakt på föda.

Första gången jag såg den här var när jag hyrde den på den lokala videobutiken. Jag hyrde den här och två andra filmer genom ett sånt där kul erbjudande då man betalar en summa för ett visst antal filmer. De två andra filmerna sög röv, medans den här sparkade den kroppsdelen.

Egentligen har jag ingen aning om vad jag ska skriva om filmen. Manus, skådespelare (däribland Vin Diesel som Riddick) och effekter är riktigt bra. Filmen underhåller och Riddick, som är vår tids anti-hjälte, klämmer till med några riktigt sköna repliker.

Jag kom att tänka på en sak nu när jag såg om filmen igen. I spelet Gears Of War stöter man på en fiende som kallas för Kryll, ett flygande monster som lever i mörker och inte tål starkt ljus. Detta förde mina tankar till monstrena i den här filmen. Troligtvis kommer inspirationen ifrån den här filmen till Kryll monstrena i GOW.

Gillar man halvvåldsamma sci-fi/skräck/action rullar gillar man säkert den här. Personligen gillar jag den här filmen riktigt mycket.

Recension på den animerade och andra liveaction filmen hittar ni här och här. Recension på spelen hittar ni här och här.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0134847/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0